România este pe cale să devină groapa de gunoi a Europei! Numărul dosarelor penale instrumentate pentru importuri ilegale de deșeuri este enorm, atrage atenția un procuror.
Mii de tone de deşeuri au ajuns la noi în ţară numai prin Portul Constanţa sau Portul Agigea, iar acest fenomen se va amplifica, crede el.
România este pe cale să devină groapa de gunoi a Europei! Suntem o piaţă ieftină pentru deșeuri
Autorităţile române descoperă zilnic în Portul Constanţa Sud Agigea containere pline cu deşeuri ce sosesc la noi din diferite colţuri ale lumii, în special din ţările Uniunii Europene.
Suntem o piaţă ieftină şi riscăm să ajungem groapa de gunoi a UE, spun oficialii.
90 de containere pline cu deşeuri amestecate, în special cu componente sparte ale unor produse electrice şi electrocasnice, au sosit în ultimele luni în Portul Agigea din Germania.
Joi, 13 mai, autorităţile au deschis o parte dintre aceste containere, prezentând public conţinutul lor. Şi ţări precum Slovenia, Portugalia, Italia, Marea Britanie îşi trimit aici deşeurile.
Gunoaiele sosite din Germania, căci aşa le încadrează autorităţile de la noi, ar fi trebuit să ajungă la o firmă din judeţul Prahova, o firmă specializată în importul acestor deşeuri.
Incinerări ilegale, nocive pentru mediu
Un container conţine, în medie, 20 de tone de marfă. „Aceste deşeuri ar fi ajuns pe la gropile noastre de gunoi, sau se incinerau ilegal pe terenuri şi ar fi fost foarte nociv pentru mediu.
Până la urmă şi noi avem deşeurile noastre pe care încercăm să le gestionăm atât cât putem mai bine”, spune Steluţa Popescu, şefa Comisariatului Gărzii de Mediu Constanţa.
Oficial, nemţii au scris în acte că acele containere conţin deşeuri reciclabile din plastic sau cauciuc, ceea ce, legal, putea să facă obiectul importului.
Dar, la deschiderea lor, realitatea a arătat că sunt doar gunoaie amestecate, produse care nu se pot introduce în România. La astfel de controale participă vameşii, poliţiştii de frontieră, comisarii Gărzii de Mediu sau cei ai protecţiei Consumatorilor.
Apoi, se fac sesizări penale şi acestea ajung pe masa unui procuror.
”Dacă nu se intervine legislativ (pentru modificarea legislaţiei în domeniul importurilor de deşeuri n.red.) o să ne transformăm într-o groapă de deşeuri a întregii Europe şi a întregii lumi. Importăm deşeuri şi din ţări africane şi de peste tot”, spune procurorul Teodor Niţă, de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa.
Lipsuri legislative importante
Conform anchetatorilor, lipsurile legislative permit ca România să fie o groapă de gunoi pentru deşeurile altor ţări.
Acest lucru ar fi început prin anul 2016 când s-a închis această practică în China, iar importurile au fost redirecţionate către alte zone, mai ales către România. Abia la finalul anului 2019 autorităţile din România au început să descopere astfel de transporturi ilegale.
”Ar trebui să avem laboratoare care să analizeze acest gen de gunoaie. Garda de Mediu şi Agenţia de Mediu nu au laboratoare acreditate în acest sens”, spune procurorul Niţă, potrivit adevarul.ro.
Mii de tone de deşeuri au ajuns la noi în ţară numai prin Portul Constanţa sau Portul Agigea, iar acest fenomen se va amplifica, crede anchetatorul. Operatorii economici testează introducerea deşeurilor în diferite ţări, iar acolo unde văd că se poate o să ”năvălească cu zeci de mii de tone lunar”.
Una dintre soluţiile pe care autorităţile le văd pentru stoparea acestui fenomen, care figurează şi într-o serie de recomandări făcute de UE, este ca şi ţara noastră să aibă tarife europene pentru depozitarea gunoaielor.
O altă soluţie ar fi modificare şi completarea legislaţiei româneşti care să nu mai permită acest tip de import.
”Avem un preţ mic faţă de alte ţări europene. La noi, depozitarea este de 17-20 de euro/tona de deşeu şi în alte ţări este 500 de lire sau 500 de euro/tona. Aşa că vin la noi. O să lăsăm moştenire copiilor noştri un depozit imens de gunoi”, spune procurorul care anchetează toate aceste importuri ilegale.
Complicitatea unor autorități
Firmele româneşti care importă astfel de deşeuri au mai multe surse de profit. Dacă în mod normal cel care cumpără o marfă o plăteşte, în cazul gunoaielor este invers: importatorul primeşte bani pentru că achiziţionează această „marfă”.
Apoi au materie primă pentru diferite procedee tehnologice, iar în final se poate vorbi chiar şi de bani negri.
”Avem situaţii trimise în judecată în care oamenii (afaceriştii români n.red.) au primit bani în conturi de la expeditorii străini. Depinde de tipul de gunoi importat”, spune Teodor Niţă.
Numărul dosarelor penale instrumentate de procurorul constănţean ce anchetează aceste importuri ilegale de deşeuri este ”enorm de mare”.
”Mult mai multe decât mi-aş fi imaginat vreodată”, spune Niţă.
Trebuie spus că anumite gunoaie au pătruns în România şi cu complicitatea autorităţilor noastre. Primul dosar penal trimis în judecată de Parchetul Curţii de Apel Constanţa vizează importul de produse second hand care în realitate sunt deşeuri.
Unele containere au primit undă verde chiar de la şefa biroului vamal din Portul Agigea, care acum este trimisă în judecată.
De asemenea, în acelaşi dosar sunt inculpaţi şi comisari ai Protecţiei Consumatorilor care au făcut verificări sumare ale produselor importate.