Intrarea în Schengen aduce și provocări
România se va confruntă cu o provocare majoră odată cu aderarea la spațiul Schengen, de la 1 ianuarie 2025, autoritățile de mediu avertizând asupra riscului creșterii transporturilor ilegale de deșeuri.
Odată cu eliminarea controalelor la frontierele interne ale Uniunii Europene, transportatorii vor beneficia de o libertate mai mare de mișcare. Garda Națională de Mediu atrage atenția că această schimbare ar putea fi exploatată de anumiți operatori pentru a introduce ilegal în România cantități semnificative de deșeuri, ceea ce ar putea accentua o problemă deja existentă.
În 2023, Garda de Mediu a blocat intrarea în țară a peste 20.000 de tone de deșeuri, iar în primele 10 luni ale anului 2024 au fost refuzate la frontieră 400 de transporturi care transportau 5.000 de tone de gunoaie. Cele mai frecvente cazuri de transporturi ilegale au fost înregistrate în Vama Borș 2, unde 187 de camioane au fost întoarse din drum, și la Nădlac 2, unde s-au descoperit aproape 2.000 de tone de deșeuri.
„Controlul la frontieră nu va mai avea loc și atunci trebuie să ne concentrăm eforturile pe controalele în interiorul frontierei, în interiorul țării”, a explicat Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, scrie știrileprotv.ro.
În România, intră ilegal tone de deșeuri anual. Acestea includ echipamente electrice și electronice, textile, anvelope și chiar mașini la mâna a doua. Deșeurile sunt adesea amestecate, deși legislația permite importul doar al celor valorificabile. După triere, resturile care nu pot fi utilizate ajung, de multe ori, aruncate pe câmpuri, afectând mediul și sănătatea publică.
Peste 100 de dosare penale pentru transporturi ilegale
Până în prezent, au fost deschise peste 100 de dosare penale pentru cei care au fost prinși că transportă ilegal deșeuri. Garda de Mediu colaborează cu alte autorități pentru a preveni aceste activități, dar riscurile sunt în creștere odată cu eliminarea controalelor la granițe.
„Am avut o primă ședință de lucru la nivelul Ministerului Afacerilor Interne cu instituțiile direct interesate, adică GNM, Poliția de Frontieră, Autoritatea Vamală etc., care, împreună, elaborăm o strategie comună pentru a ne adapta la partea mai puțin îmbucurătoare”, a declarat Andrei Corlan.
Soluții tehnologice și măsuri de prevenire
Garda de Mediu dispune de șapte scannere performante care permit identificarea conținutului transporturilor fără a mai fi nevoie de control fizic asupra fiecărui camion. De asemenea, firmele care importă deșeuri pentru valorificare sunt obligate să le raporteze în Registrul ROAFM, pentru a asigura o trasabilitate mai mare.
Autoritățile subliniază că riscurile nu se limitează doar la problema deșeurilor. Eliminarea controalelor la frontieră ar putea facilita și alte activități ilegale, cum ar fi traficul de droguri sau importurile ilegale de animale. Instituțiile responsabile caută soluții pentru a intensifica controalele interne și a preveni astfel de situații.
România va trebui să facă față acestor provocări cu un efort coordonat, care să includă monitorizare sporită, tehnologii avansate și o mai bună colaborare între instituțiile implicate. Aderarea la spațiul Schengen reprezintă atât o oportunitate, cât și o responsabilitate pentru țară, iar autoritățile încearcă să anticipeze și să contracareze riscurile.