România ocupă locul 27 la nivel european în ceea ce priveşte suprafaţa de spaţii comerciale moderne la mia de locuitori, cu puţin peste 100 de mp, primul loc fiind ocupat de Norvegia cu peste 650 mp/mia de locuitori.

„Noile dezvoltări din afara Bucureştiului vor avea în continuare o presiune asupra profitabilităţii, datorită faptului că retailerii încă nu se dezvoltă într-un ritm accelerat, dacă ne referim strict la următorii doi ani. Amintesc  aici faptul că retailerii de formate medii sau mari pun presiune foarte mare asupra chiriei şi facilităţilor de ocupare“, a declarat Răzvan Gheorghe, managing partner al Cushman&Wakefield România.

Potrivit acestuia, în următorii ani diferenţierea dintre dezvoltări va continua să fie accentuată, fiind favorizate dezvoltările de retail cu suprafeţe mari.

Nivel similar cu 2004

Anul trecut au fost finalizaţi la nivel european aproximativ 5,2 milioane metri pătraţi de spaţii comerciale, o scădere cu 30% din 2009 până în prezent. Acesta a fost al doilea an consecutiv când nivelul noilor livrări a scăzut, fiind cel mai scăzut an din 2004 încoace.

Până la sfârşitul anului sunt programaţi spre finalizare circa 6,9 milioane metri pătraşi de spaţii noi la nivel european.

Anul trecut s-au deschis 165 de centre comerciale, în Europa, ajungând la o suprafaţa totală de circa 131,9 milioane metri pătraţi. Cea  mai mare dezvoltare de retail livrată în piaţă este City Park Grad de 144.300 metri pătraţi, din Voronej, Rusia.

Pe piaţa din Europa Centrală şi de Est s-a înregistrat o creştere notabilă, în special în Bulgaria, care are şapte noi proiecte de centre comerciale ceea ce  duce  la o creştere de 139% anuală.