Eurostat a anunțat astăzi publicarea raportului privind evoluția transportului rutier și feroviar în anul 2009.
Venit cu un an întârziere, raportul arată că România a înregistrat cel mai puternic declin în domeniul transportului rutier (-39%) și a fost printre statele cu cel mai mare recul și în domeniul transportului pe calea ferată (-27%).
Astfel, dacă transportul rutier din întreaga Uniune Europeană, calculat în tone-kilometru (tkm) a scăzut cu 10,1%, cel feroviar s-a redus chiar mai mult, cu 17,4%. În domeniul transportului rutier, doar Bulgaria și Polonia au înregistrat creșteri de 16%, respectiv, 10%, în timp ce scăderile cele mai importante au fost înregistrate în România (-39%), Letonia (-34%) și Estonia, Irlanda și Cipru (toate, -27%). Conform Eurostat, acest mod de transport este, în România, de peste trei ori mai mare decât cel feroviar, 34,3 mld. tkm față de 11,1 mld. tkm.
Și la capitolul transport feroviar reculul României a fost important (-27%), scăderi mai mari fiind înregistrate doar în Bulgaria (-33%), Belgia (-29%), Luxemburg și Spania (-28%).
Transportul rutier românesc este doar a zecea parte din cel german, 34,3 mld. tkm față de 307,5 mld. tkm, un sfert din cel al Marii Britanii (139,5 mld. tkm) și mai mic chiar decât cel maghiar (35,4 mld. tkm). În privința transportului feroviar (11,1 mld. tkm), suntem aprope la egalitate cu Lituania (11,9 mld. tkm), numai un sfert din Polonia (43,4 mld. tkm) și mai sus decât Ungaria (7,7 mld. tkm).