Exporturile de combustibili fosili sunt un factor cheie pentru consolidarea militară a Rusiei și agresiunea împotriva Ucrainei. Pentru a pune în lumină cine cumpără petrolul, gazele și cărbunele Rusiei și cum s-au schimbat volumul și valoarea importurilor de la începutul invaziei, Centrul pentru Cercetare în domeniul Energiei și Aerului Curat (CREA) a compilat un set de date detaliate privind comerțul prin conducte și pe mare cu combustibili fosili din Rusia.

Țările cu cele mai mari importuri de combustibili fosili din Rusia

Potrivit datelor, în primele 100 de zile ale războiului din Ucraina, Rusia a exportat combustibili fosili în valoare de 97,7 miliarde de dolari, cu o medie de 977 de milioane de dolari pe zi. În topul țărilor importatoare de combustibili fosili din Rusia, au fost: China cu 13,1 miliarde de dolari, Germania – 12,7, Italia – 8,2, în timp ce România a ocupat locul 16 – cu 1,4 miliarde de dolari.

Exporturile de combustibili fosili ale Rusiei au scăzut cu 6% în iulie față de iunie și cu 22% față de vârful atins în martie, arată analiza CREA. Reducerea volumelor de import de la începutul invaziei costă Rusia peste 200 de milioane de euro pe zi.

Cu toate acestea, prețurile mai mari pentru gaze naturale au însemnat că veniturile din export ale Rusiei au crescut cel mai probabil în iulie, comparativ cu iunie, în ciuda volumelor mai mici de export.

Cea mai mare reducere a exporturilor a avut loc la nivelul fluxurilor de gaze prin conducte, care s-au înjumătățit față de vârful înregistrat în martie. Această reducere este autoimpusă de Gazprom și Rusia, mai degrabă decât din cauza interdicțiilor adoptate de cumpărători. În acest context, cota UE din importurile de combustibil din Rusia a scăzut pentru prima dată sub 50%.

Sursa: CREA

SUA au oprit total importul de combustibili fosili

Exporturile către India, China și Egipt au rămas peste nivelurile de dinaintea invaziei, dar creșterile nu au fost nici pe departe suficiente pentru a compensa reducerile importurilor către UE.

De asemenea, exporturile de țiței către Egipt, India și Emiratele Arabe Unite au crescut în ultimele luni. Aceste țări servesc drept hub-uri care fie rafinează și reexportă petrolul rusesc, fie importă petrol rusesc pentru piața lor internă pentru a exporta o mai mare parte din producția proprie de petrol.

Pe de altă parte, cele mai mari reduceri de importuri din Rusia de combustibili fosili s-au înregistrat în: SUA -100%, Suedia -99%, Lituania -78%, Egipt -69%, Spania -56%, EU28 – 16%.

În acest context, România, prin portul Constanța s-a situat pe locul 7 în topul porturilor care au primit exporturi din Rusia de produse rafinate de petrol, cu 399 de milioane de euro.