Scăderi semnificative în vânzările de mașini electrice în România
Luna martie a continuat tendința negativă a primelor două luni ale anului 2025, fiind a treia lună consecutivă cu scăderi semnificative în vânzările de mașini electrice în România, inclusiv pentru modelele Dacia Spring. În martie 2025, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a crescut cu +10,4% față de martie 2024, însă autoturismele electrice au înregistrat o scădere semnificativă de -58,8%, ajungând la o cotă de piață de doar 2,7%, conform datelor APIA. Comparativ cu februarie 2025, martie a înregistrat o scădere de -12,9% în numărul de autovehicule înmatriculate, dar o creștere de 3,3% față de martie 2024.
„Luna martie reprezintă a treia lună consecutivă de declin pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%. Acesta este un semnal puternic că trebuie să acționăm rapid: fără majorarea ecotichetului la 8.500 de euro și fără un plan clar de etapizare a acestuia până în 2030, riscă să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința adoptării vehiculelor electrice. Trebuie să schimbăm urgent această tendință!”, a afirmat Dan Vardie, președintele APIA.
În ceea ce privește segmentele de piață, SUV-urile sunt lideri, cu o cotă de 54,5%, în creștere cu +12,8%, urmate de autoturismele din Clasa C, cu o cotă de 27,9%, în creștere cu +13,8%, și Clasa B, care a crescut cu +21%, ajungând la o cotă de 11,1%.
Creșteri pe segmentul hibride
În martie 2025, autoturismele cu motoare pe benzină și mild hybrid pe benzină au înregistrat o creștere de +26,5%, ajungând la o pondere de 62,5%, comparativ cu aceeași perioadă din 2024. În schimb, autoturismele cu motoare diesel și mild hybrid diesel au scăzut cu -42,2%, având o cotă de 11,3%. Mașinile electrice și hibride, inclusiv cele full hybrid (care utilizează propulsie electrică fără necesitatea încărcării externe), au o cotă totală de 25,6%, depășind cu 14,3 puncte procentuale cotele motoarelor diesel (care includ și mild hybrid diesel).
În martie 2025, autoturismele complet electrice aveau o cotă de 2,7%, în scădere de la 7,3% în martie 2024, iar modelele plug-in hybrid dețineau 5,1%, în creștere ușoară față de 4,9% anul trecut.
Dacia Spring a înregistrat scăderi
În primele trei luni ale anului 2025, cele mai vândute autoturisme electrice sunt: Dacia Spring, cu 1013 unități și o scădere de -17,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, urmat de Tesla Model 3 cu 162 unități și Leapmotor T03 cu 132 unități. În cazul autoturismelor plug-in hybrid, cele mai vândute modele în primul trimestru sunt: Ford Kuga cu 71 unități, în creștere cu 9,2%, Volkswagen Golf cu 139 unități și Toyota RAV4 cu 91 unități. Pe segmentul autoturismelor hibride fără reîncărcare externă, primele trei locuri sunt ocupate de: Dacia Duster cu 915 unități, Toyota RAV4 cu 725 unități și Toyota Corolla cu 694 unități.
Preferințele pentru motoarele pe combustie, la nivel global În multe dintre piețele auto importante, interesul pentru mașinile electrice continuă să scadă, iar autoturismele cu motoare pe combustie internă câștigă teren. În Germania, Japonia, India și China, mașinile clasice au depășit opțiunile electrice, cu excepția Statelor Unite, unde motoarele pe combustie sunt în continuare populare, conform studiului global realizat de Deloitte în 2025. În ciuda acestui trend, în majoritatea regiunilor, prețul și calitatea produsului rămân cele mai importante criterii de alegere a mașinii viitoare, iar în Coreea de Sud, performanța vehiculului este considerată factorul principal de decizie.