Ministerul Transporturilor, prin CFR Marfă, beneficiază de milioane euro, bani de la buget, pentru subvenționarea transportului de tip RO-LA, un program care are scopul de a reduce cheltuielile privind uzura tirurilor, decongestionează traficul, diminuează numărul de accidente şi protejează mediului înconjurător.
În prezent, oficialii CFR Marfă și conducerea Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) au semnat un protocol privind obținerea de subvenții pentru acest tip de transport ecologic. Prin acest contract, 60% din costurile de transport de tip RO-LA sunt subvenționate prin programul finanțat de AFM, banii fiind obținuți de la buget. CFR Marfă deține un parc de 160 de vagoane tip RO-LA, dintre care 44 au revizia tehnică la zi fiind funcționale. „Avem 14 milioane lei, bani europeni, pentru acest tip de transport ecologic. Trebuie să convingem clienții că acest tip de transport este benefic pentru ei și pentru noi. Avem două trenuri cu 22 de vagoane fiecare”, ne-au declarat oficialii CFR Marfă.
În prezent, reprezentanții CFR Marfă negociază cu oficialii companiei de transport feroviar din Bulgaria tractarea trenurilor de tip RO-LA până la granița cu Turcia și Grecia. „Trenurile de tip RO-LA pot ajunge până la Ruse, de acolo urmează traseul pe calea rutieră. Negociem un tarif cu oficialii companiei de transport feroviar de marfă din Bulgaria pentru a se putea tracta trenul de tip RO-LA pe teritoriul bulgăresc până granița cu Turcia sau Grecia. Ne concentrăm foarte mult pe relația Ucraina – Bulgaria – Turcia – Grecia pentru că firmele de transport rutier din Ucraina au nevoie de autorizații de tranzit pentru România. Ucraina nu este țară membră a Uniunii Europene, autorizațiile de tranzit sunt foarte scumpe și sunt limitate. Mai mult, timpul de așteptare între granițe este mult mai scurt pe calea ferată. Dacă un tren tip RO-LA tranzitează vămile de la Siret și Giurgiu în aproximativ două ore, sunt zile în care șoferii au stat între șapte și 16 ore în vamă”, ne-au mai declarat oficialii CFR Marfă.
Primul transport Ucraina – Bulgaria
Primul transport de logistică feroviară prin care tirurile ce tranzitează România au fost transportate mai rapid, nepoluant şi mai economic de un tren special al CFR Marfă a avut loc la sfârșitul lunii iulie. Un tren de tip RO-LA, încărcat cu 22 camioane, dintre care numai două românești, au circulat pe ruta Dorneşti – Giurgiu Nord Fr. – Ruse şi retur. „După eforturile depuse în obţinerea de subvenţii destinate transporturilor RO-LA ne impunem continuitate în oferirea acestui serviciu şi relaţii de afaceri stabile cu partenerii noştri, atât din punct de vedere economic cât şi al aportului pe care îl aducem la mai buna protecţie a mediului înconjurător şi la decongestionarea drumurilor”, menționa Marinică Voicu, director general al CFR Marfă.
Potrivit CFR Marfă, transporturile tip RO-LA vor fi efectuate în trenuri complete formate din maximum 22 de vagoane specializate pe care vor fi încărcate 22 de tir-uri. Autovehiculele vor fi expediate dinspre Ucraina către Bulgaria, Grecia sau Turcia. Pe durata transportului feroviar şoferii acestora vor însoţi camioanele şi vor fi transportaţi în vagoane-cuşetă aparţinand CFR Marfă.
Odată cu subvenționarea transportului tip RO-LA, zilnic, zeci de tir-uri pot fi scoase de pe rețeaua rutieră. Beneficiile sunt importante, de la reducerea uzurii camionului, care pentru transportatori înseamnă foare mult, până la micșorarea consumului de combustibil, reducerea poluării și chiar evitarea unor potențiale accidente. Acesta este raționamentul pentru care oficialii europeni au decis finanțarea acestui proiect. „Oriunde se pot încărca tiruri. Avem rampe mobile care ne permit asta. La Siret construim o rampă profesională. Trebuie consolidat acest proiect ș transporatorii să știe că există un sistem cadențat. Viteza comercială pentru trenurile RO-LA este de 80km/h”, au mai explicat ofcialii CFR Marfă.
Operațiunile tip RO-LA se dovvedesc și în late țări foarte utile. De exemplu, în zilele de weekend, țări precum Italia, Elveţia sau Austria, obligă şoferii de tir să parcurgă anumite zone numai dacă autovehiculele sunt încărcate în tren pentru protejarea mediului înconjurător. În prezent, între cinci și opt trenuri circulă zilnic încărcate cu camioane, între Italia și Germania.
(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)