România, la coada clasamentului siguranței rutiere
Reprezentanții asociației au subliniat că „vom rămâne repetenții Europei la acest capitol”, dacă nu trecem printr-o „schimbare radicală de strategie și de atitudine față de factorul uman”.
„Chiar și în anul pandemic 2020, România a fost tot la coada clasamentului siguranței rutiere, cu 85 de victime la un milion de locuitori, peste dublul mediei europene. Comisarul Adina Vălean cere investiții în domeniu. Suntem de acord, cu mențiunea că banii trebuie cheltuiți cu cap. Fără o schimbare radicală de strategie și de atitudine față de factorul uman, vom rămâne repetenții Europei (și) la acest capitol”, a scris Asociația Pro Infrastructură pe Facebook.
Ce trebuie făcut?
Totodată, Asociația Pro Infrastructură a subliniat că viziunea acestora este „reducerea cu 50% a victimelor din România într-un deceniu”.
„Spre exemplu, adăugarea de benzi la bulevardele urbane, preferată de mulți primari deoarece aduce voturi, face acele drumuri mult mai greu de traversat de către pietoni. Concentrarea discursului public pe autostrăzi nu va schimba radical poziția codașă a României din cauză că aproape jumătate din victime sunt pietoni și bicicliști, cea mai mare pondere din Europa!
Discutăm de mulți ani pe forumul peundemerg.ro despre Viziunea Zero pentru siguranță rutieră (detalii în document): care pornește de la ideea că oamenii nu sunt perfecți și că pot greși. Niciun efort de a preveni eroarea umană prin infrastructură nu este prea mare. Numărul acceptabil de vieți umane pierdute pe șosele este zero.
Deci siguranța poate fi crescută preponderent prin infrastructură, nu prin legislație. Așadar, propunerea legislativă recentă de a impune o viteză maximă pe bicicletă este caraghioasă. Ce urmează, viteza maximă la mersul pe jos? În spiritul Viziunii Zero, pietonii și bicicliștii sunt participanți la trafic neprotejați, deci trebuie protejați cu infrastructură, și nu blamați regulat cu expresii de tipul „indisciplina pietonilor”. Remarcăm că politicienii nu se gândesc la aceștia pentru că mulți dintre ei se deplasează exclusiv cu mașina.
Viziunea Zero presupune și ținte clare, precum reducerea cu 50% a victimelor din România într-un deceniu. Ea nu poate fi aplicată de un singur minister, ci la nivel guvernamental, iar responsabilul cu siguranța rutieră din guvern trebuie să fie tras la răspundere dacă țintele parțiale la 2 ani nu sunt atinse.
Investițiile necesare trebuie derulate la mai multe niveluri, de la separare de sens pe drumuri naționale la măsuri de protecție a pietonilor și bicicliștilor în localități. Observăm zi de zi dificultăți de coordonare între autorități și implementarea Viziunii Zero știm că va fi o provocare, dar trebuie luat taurul de coarne!”, au transmis aceștia în mesajul respectiv.
Sursă foto: Dreamstime