Trei dintre primele cinci piete ale Europei care ofera cele mai bune locatii pentru spatiile industriale si logistice se afla in Europa Centrala si de Est, conform raportului European Distribution Report 2008, emis bienal de consultantul global de real estate, Cushman & Wakefield (C&W). Prima pozitie in clasamentul de anul acesta este ocupata de Belgia. Pe locul al doilea se afla Olanda, urmata de Ungaria, Cehia si Polonia pe locul al cincilea, in timp ce Romania intra in premiera in ac
Trei dintre primele cinci piete ale Europei care ofera cele mai bune locatii pentru spatiile industriale si logistice se afla in Europa Centrala si de Est, conform raportului European Distribution Report 2008, emis bienal de consultantul global de real estate, Cushman & Wakefield (C&W).
Prima pozitie in clasamentul de anul acesta este ocupata de Belgia. Pe locul al doilea se afla Olanda, urmata de Ungaria, Cehia si Polonia pe locul al cincilea, in timp ce Romania intra in premiera in acest clasament, direct pe locul a 13-lea.
Dezvoltarea retail-ului in Romania, concretizata prin numarul tot mai mare de centre comerciale, atrage dupa sine dezvoltarea spatiilor de logistica si depozitare. Astfel ca se asteapta ca volumul acestor spatii sa ajunga aproape dublu anul acesta.
Analizand o serie de factori care pozitioneaza Romania pe locul al 13-lea in acest clasament, obervam ca factorii favorabili Romaniei sunt chiriile mici si costurile reduse de personal. In timp ce ritmul redus de dezvoltare a retelei de transport rutier si implicit volumul scazut de marfuri tranzitate sunt aspectele care impiedica cotarea Romaniei pe o pozitie mai inalta intre pietele industrial-logistice ale Europei.
Gabriel Sfetcu, directorul departamentului Industrial la Cushman & Wakefield Activ Consulting a declarat: “Ritmul ascendent al pietei industrial – logistice din Romania poate fi mentinut prin dezvoltarea in continuare a portului Constanta si prin dezvoltarea porturilor la Dunare. Dunarea reprezinta singura ruta de transport corespunzator, care ne conecteaza direct la centrul Europei si care este prea putin exploatata in prezent. 65% din volumul marfurilor ce tranziteaza Romania se transporta pe uscat si numai 10% maritim si fluvial. In acelasi timp in ultimii 3 ani portul Constanta a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de marfuri din intreaga Europa: 277%. Cu toate acestea inca se situeaza pe ultimele locuri intre principalele porturi din Europa in privinta volumului de marfuri (locul 17 din 20).”
Ferdinand Hlobil, Head of Industrial for Cushman & Wakefield in Central Europe, a declarat: “ Nu este nicio surpriza ca tarile din Europa Centrala si Est ocupa primele locuri ale clasamentului European Distribution Report de anul acesta. Aceste piete se maturizeaza pe masura ce nodurile si rutele de distributie se dezvolta pentru a sustine pietele locale in crestere precum si pe masura ce business-urile cauta sa isi reduca costurile.”
Totusi, asa cum se arata in raportul publicat de Cushman & Wakefield, Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franta si Germania continua sa fie in centrul activitatilor economice si de asemenea detinatoare ale principalelor porturi si aeroporturi de marfa. Din acest motiv inca domina ca dimensiune piata europeana a spatiilor industrial-logistice. Cele mai scumpe 5 tari in termeni de chirii pentru spatiile industriale sunt de asemenea localizate in Europa de Vest, este vorba despre Londra (Heathrow), Dublin, Barcelona, Stockholm si Amsterdam (Schiphol).
Steven Watt continua: “Pietele din Europa Centrala si de Est sunt in crestere, avand un potential enorm pe termen scurt si mediu. Totusi, pentru moment axa geografica formata de Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franta si Germania inca domina Europa si ramane de aceea zona cu cele mai mari piete industrial-logistice.”
Raportul de asemenea arata ca in Europa, chiriasii se orienteaza catre orasele din tara, evitand in acest fel Capitalele unde lipsa terenurilor si blocajele de trafic constituie o problema majora. De asemenea nivelul mai scazut al chiriilor favorizeaza aceasta tendinta. Exemple de acest tip pot fi intalnite in Polonia si Germania. “In Romania asistam la o situatie opusa: in Bucuresti, fiind competitia mai mare, preturile sunt mai mici decat in restul tarii.” a completat Gabriel Sftecu.
Sursa: Cushman & Wakefield