În România există există apoximativ 89 de metri pătrați de spațiu de retail modern la 1.000 de locuitori, de vreo trei ori mai puțin decât media spațiului de retail modern din țări precum Polonia (247 mp/1.000 locuitori), Ungaria (400 mp/1.000 locuitori) sau Austria (441 mp/1.000 locuitori). Prin urmare, ţara noastră oferă în continuare un potenţial bun de dezvoltare pentru reţelele de comerţ modern, în special pentru cele internaţionale.
“În contextul unei evoluţii macroeconomice stabile, fără şocuri semnificative”, consultanţii de la Roland Berger se aşteaptă la o creştere anuală a retailului de 3-5%, în următorii doi-trei ani, anticipând şi o creştere a ponderii retailului modern la aproape 60% din total. O creştere determinată tocmai de această extindere a marilor lanţuri de magazine.
“Există în continuare potenţial de expansiune în special pentru formatele supermarket, discount şi de proximitate (…) vedem un nivel accelerat de creştere a retailului modern în oraşele sub 20.000 locuitori, şi un nivel moderat de creştere în restul oraşelor”, anticipează Dragoş Popa. Consultantul se aşteaptă la o “extindere moderată a retailului alimentar şi pe canalul online, unde e posibil să regăsim şi alţi retaileri mari, în afara de Carrefour şi Cora (cu conceptul actual de "store pick-up" în cazul Cora)”.
Până în 2020, arată şi un studiu al Oxford Economics, retailul românesc ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de nivelul actual.
Deja România se află în fruntea clasamentului european la crestere a PIB-ului pe primul trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, depăşind chiar şi Polonia, ţara care nu a intrat în criză. Este pentru prima dată de la începutul crizei când avem o creştere economică bazată şi pe consum.
Institutul Naţional de Statistică a anunţat că Produsul Intern Brut a crescut în primul trimestru al acestui an cu 0,1% faţa de ultimele trei luni din 2013 şi cu 3,8% comparativ cu primul trimestru de anul trecut.