Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a declarat, miercuri, că România, alături de Italia, Polonia și Spania, se remarcă printre numărul restrâns de țări care își exprimă rezerve față de implementarea Euro 7.

„Poziţionarea Ministerului Economiei şi a României prin Ministerul Economiei a fost clar în această direcţie. Ne-am exprimat rezervele faţă de implementarea Euro 7. Suntem una dintre puţinele ţări, împreună cu Italia, Polonia şi Spania, care am exprimat o astfel de opinie, tocmai pentru a putea să susţinem acest lanţ valoric din domeniul automotive. Pe de altă parte, trebuie să ne pregătim pentru această schimbare pe care o avem şi de aceea împreună cu cei de la ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România – n.r.) am solicitat un studiu de impact. Vrem să vedem care este impactul dezvoltării acestei reţele de alimentare, câte staţii, dacă sistemul electric poate susţine un astfel de un astfel de proiect produc. Dacă această reţea poate fi susţinută de producţia electrică, care va fi impactul la nivelul întregii economii”, a precizat Florin Spătaru, la conferinţa „Reindustrializarea României 2023”.

Potrivit ministrului Economiei, odată ce vor fi colectate datele necesare, acestea vor fi compilate și făcute publice. Aceasta deoarece sectorul auto joacă un rol important în Produsul Intern Brut al României, contribuind în mod specific cu 14%. În plus, acesta constituie peste 28% din valoarea totală a exporturilor țării.

Statele UE vor negocia noile reglementări Euro 7 cu Parlamentul European

În acest an, vor avea loc negocieri între statele membre ale UE și Parlamentul European cu privire la noile reglementări cunoscute sub numele de „Euro 7”. Aceste reglementări au ca scop consolidarea orientărilor privind poluanți precum oxizii de azot, monoxidul de carbon, precum și particulele provenite de la frâne și anvelope. Standardele Euro 7 propuse sunt programate să fie puse în aplicare la 1 iulie 2025, pentru autoturisme și camionete, urmate de autobuze și camioane doi ani mai târziu.

În același timp, Comisia Europeană a stabilit ca termen limită anul 2035 pentru eliminarea treptată a producției de vehicule cu motoare cu combustie. Cu toate acestea, a fost introdusă recent o excepție pentru vehiculele care utilizează electrocombustibili.

România și alte țări din UE se opun normelor Euro 7

Noile standarde Euro 7 se confruntă cu opoziția a opt țări membre ale Uniunii Europene, printre care și România. Aceste țări solicită Comisiei Europene să renunțe la reglementările propuse privind gazele de eșapament și emisiile auto. Argumentul lor este că aceste norme servesc ca o distragere a atenției de la obiectivul principal de eliminare treptată a vehiculelor cu motoare cu combustie internă.

Potrivit țărilor care se opun, includerea noilor reglementări privind gazele de eșapament și emisiile în pachetul Euro 7 ar putea redirecționa investițiile vitale care sunt necesare pentru decarbonizarea sectorului auto. Printre țările care se opun acestor măsuri se numără Franța, Italia, Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România și Slovacia.