Pentru a motiva clienţii, companiile aeriene oferă bilete pornind de la preţul de 140 de euro pe cursele externe şi de la 50 de euro pe cele interne. Cam la jumătatea preţurilor din 2008. Lupta companiilor aeriene pentru pasagerii care îşi mai permit zboruri cu avionul devine tot mai acerbă. Scăderea generalizată a veniturilor a împins operatorii să adopte măsuri care în urmă cu câteva luni nici nu erau luate în calcul. Cum România nu putea scăpa de reculul industriei aerien
Pentru a motiva clienţii, companiile aeriene oferă bilete pornind de la preţul de 140 de euro pe cursele externe şi de la 50 de euro pe cele interne. Cam la jumătatea preţurilor din 2008.
Lupta companiilor aeriene pentru pasagerii care îşi mai permit zboruri cu avionul devine tot mai acerbă. Scăderea generalizată a veniturilor a împins operatorii să adopte măsuri care în urmă cu câteva luni nici nu erau luate în calcul. Cum România nu putea scăpa de reculul industriei aeriene, în ultimele luni se remarcă o scădere accentuată a numărului de pasageri. Dacă luăm în considerare compania Tarom, se poate observa că indicele de ocupare, adică procentajul scaunelor ocupate de pasageri plătitori din capacitatea totală, a scăzut în prima lună a acestui an la 49,2%, pentru ca în februarie să ajungă la doar 45%. Şi asta, în ciuda faptului că Ruxandra Brutaru, directorul general al operatorului aerian naţional, se aşteaptă pentru acest an la „un profit simbolic“ şi la o creştere a cotei de piaţă: „2009 e un an al cotei de piaţă. Nu ne propunem să creştem veniturile, dar vrem un factor de încărcare cât mai mare.“ Acelaşi optimism este împărtăşit şi de Mădălina Creţu, country commercial manager al companiei Malev: „Estimările noastre sunt încă pozitive. Malev a introdus în programul pentru această vară o nouă rută, Iaşi – Budapesta. Ne aşteptăm în 2009 la o creştere cu 15% a numărului de pasageri transportaţi dinspre şi spre România“. Emil Delibashev, directorul comercial al British Airways (BA) pentru România, consideră că principala problemă a operatorului pe care îl reprezintă este legată, pe lângă scăderea generală a volumului de călătorii, de „reducerea accentuată pe segmentul pasagerilor premium, comparativ cu anii precedenţi. Companiile care şi-au dorit reducerea costurilor au interzis călătoriile corporate ori s-au orientat către clasa economică.“ Cu toate acestea, Delibashev speră ca BA să obţină rezultate similare anilor trecuţi. „Numai câteva pieţe au beneficiat de o creştere a serviciilor la nivelul celei din România. Recent, am retras anumite servicii din Dresda, Poznan, Sarajevo etc.“, menţionează reprezentantul BA.
Rute noi şi număr majorat de curse pe timpul verii
Importanţa României în planurile companiilor aeriene este subliniată şi de reprezentanţii Lufthansa, care au declarat pentru Capital că au înregistrat „o evoluţie pozitivă în privinţa numărului de pasageri transportaţi în 2009 şi avem încredere că această tendinţă va fi confirmată în lunile următoare. Rezervările deja efectuate indică un grad de ocupare bun pentru zborurile din şi spre România, în special pentru ruta Bucureşti – Milano, recent lansată“. Operatorul mizează pe faptul că numărul persoanelor care aleg Lufthansa pentru destinaţiile româneşti (550.000 de pasageri în 2008, ceea ce plasează România pe locul al doilea la nivelul regiunii, după Polonia) se va majora. Numai că la fel cum BA a preferat să renunţe la unele zboruri din alte state europene, Lufthansa a anunţat că va reduce frecvenţa zborurilor pe ruta Cluj-München, de la două curse operate zilnic la una singură. Cel mai mare operator, Air France KLM, şi-a menţinut toate cursele pe rutele pe care le operează către şi dinspre România. „În perioada 2 iunie-24 octombrie, partenerul nostru Delta Air Lines reintroduce cursa Bucureşti-New York, frecvenţa zborurilor fiind de trei ori pe săptămână“, spune Alexandru Dobrescu, country manager la Air France KLM.
Criza prin care trece industria aeriană a obligat operatorii să reducă masiv costurile de exploatare, dar şi preţul biletelor. Spre exemplu, cel mai ieftin bilet pus la vânzare de compania Malev pe ruta Bucureşti – Budapesta pentru luna mai costă 140 de euro cu toate taxele incluse, cu condiţia să îţi faci rezervarea cu 30 de zile în avans, în timp ce în mai 2008, acelaşi bilet putea fi achiziţionat cu 311 euro. Pentru a beneficia de preţul, extrem de tentant, anunţat de compania maghiară pentru această perioadă ai nevoie însă de mult noroc sau de cunoştinţe bogate în ticketing. Situaţii similare se remarcă la toate companiile aeriene care au anunţat reduceri masive de preţ, inclusiv Tarom, care propune destinaţii externe de la preţul de 145 de euro şi destinaţii interne de la 50 de euro. Tot la capitolul avantaje pentru client trebuie trecută şi majorarea numărului de curse. Odată cu orarul de vară, BA a anunţat includerea unui al treilea zbor către Londra, precum şi modificarea programului de zbor, pentru ca pasagerii să poată plănui călătorii de o zi în capitala Marii Britanii.
Reţete pentru reducerea costurilor în aviaţie
Pentru a putea reduce preţul biletelor este nevoie, desigur, de o reconsiderare a structurii cheltuielilor, iar întrebarea legitimă a pasagerilor îngrijoraţi de siguranţa zborurilor este: de unde au redus costurile?
Bineînţeles că niciun operator nu va menţiona mentenanţa aeronavelor sau calitatea serviciilor printre categoriile de cheltuieli în care au operat ajustări. Un raport ATA (Air Transport Association) arată că între 2000 şi 2008 zonele unde au putut fi operate reduceri de costuri au fost serviciile de marketing şi PR, asigurarea aeronavelor, catering, comisioane şi chirii. La acestea se adaugă şi costul considerabil mai mic acum al carburantului. Confruntată cu aceleaşi probleme, directoarea Tarom declară pentru Capital că reducerea costurilor are ca principale ţinte cateringul, consumul de combustibil, operarea cu aeronave mai mici pe rutele cu pasageri puţini şi evitarea cazării echipajelor de pe rutele interne pe timp de noapte: „Schimbăm total cateringul. Va fi cel puţin la fel de multă mâncare, dar va fi mai uşoară, iar în ţară vom tăia overnightul“, spune Ruxandra Brutaru.
Şi Air France KLM are o politică strictă de reducere a costurilor. „În primul rând, o vom face prin sinergiile create de fuziunea echipelor la nivel local, dar şi prin interesul constant de reducere a cheltuielilor cu carburanţii, folosirea de vopsele ecologice, înlocuirea materialelor din interiorul cabinelor, inclusiv a paharelor de plastic, care acum sunt cu 0,05 grame mai uşoare decât anul trecut“, explică Dobrescu.
Emil Delibashev, country manager British Airways
140 de euro este preţul celui mai ieftin bilet de avion, dus-intors, cu Malev, pe ruta Bucureşti-Budapesta. Acelaşi bilet costa în mai 2008 aproximativ 311 euro
Pierderi de 4,7 miliarde dolari în 2009
• Asociaţia Internaţională a Companiilor de Transport Aerian (IATA) şi-a revizuit estimările în privinţa pierderilor pe care industria pe care o reprezintă le va genera în 2009, de la 2,5 miliarde de dolari la 4,7 miliarde.
• Pierderile vor continua să crească până la jumătatea acestui an. Pe parcursul lui 2009, veniturile totale vor scădea cu 11,7%, adică 62 miliarde de dolari, până la 467 miliarde.
• IATA menţionează că precedenta scădere a veniturilor companiilor aeriene, generată de evenimentele petrecute în SUA pe 11 septembrie 2001, a fost de numai 7%, reprezentând 23 de miliarde.