România ocupă un loc codaș în UE în ceea ce privește consultațiile stomatologice

Sursă: Dreamstime

Informațiile publicate de PALMED într-un comunicat arată că România se află pe penultimul loc din UE după numărul mediu anual de consultaţii stomatologice. Potrivit specialiștilor, una dintre principalele cauze pare să fie reprezentată de costuri, în contextul în care cabinetele de stomatologie sunt în proporție de 99% private.

șPotrivit informațiilor publicate de PALMED (Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private), Casa de Asigurări de Sănătate decontează sume infime, respectiv 4.000 de lei lunar pe cabinet și promite că ar putea deconta 6.000 de lei pe cabinet începând din iulie.

În acest context, specialiștii și-ar dori creșterea sumelor decontate de CNAS pentru stomatologie și un program dedicat sănătății orale a românilor, pe care îl consideră esențial pentru îmbunătățirea stării generale a populației.

CNAS promite creșterea sumei maxime decontată lunar pentru un cabinet stomatologic

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) promite creșterea sumei maxime decontată lunar pentru un cabinet stomatologic, de la 4.000 de lei în acest moment, la 6.000 de lei de la data de 1 iulie, când va intra în vigoare noul contract cadru.

Anunțul a venit în contextul în care România ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană după numărul mediu anual de consultaţii stomatologice (0.3 per capita vs. 0.9 media U.E.)

Totodată, domeniul asistenței medicale stomatologice este finanțat de sectorul public de sănătate în proporție de doar 5%, comparativ cu 30%, media europeană.

România ocupă penultimul loc în UE după numărul mediu anual de consultații stomatologice

De asemenea, România ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană după numărul mediu anual de consultații stomatologice, cu 0.3 per capita, potrivit Eurostat și unui studiu Ernst & Young – un decalaj față de Uniunea Europeană, în care media este de 0.9, sau față de state precum Olanda, în care indicele de accesare este de 2.5 per capita.

Datele publicate de PALMED, domeniul asistenței medicale stomatologice din România este finanțat de sectorul public de sănătate într-o proporție de doar 5%, comparativ cu media europeană de 30%.

Piața serviciilor dentare din România este într-o pondere de 99% privată

Numărul cabinetelor dentare din România a înregistrat creșteri anuale cu 2,5% în ultimii 10 ani, ajungând la aproximativ 16.000 de cabinete și clinici stomatologice.

Acestea sunt distribuite însă inegal la nivelul regiunilor istorice, cu un număr crescut în zona București-Ilfov și în nord-vestul țării și cu cea mai scăzută prezență de unități stomatologice în sud-vest (regiunea Olteniei). Există un decalaj în privința gradului de accesare din partea populației între mediile rural și urban, dictat tot de distribuția inegală a cabinetelor dentare.

Astfel, în mediul rural s-a înregistrat o medie de 3.801 locuitori pe cabinet dentar comparativ cu 744 locuitori pe cabinet dentar în mediul urban, potrivit INS și studiului Ernst & Young.

Potrivit informațiilor programului de tratament stomatologic mobil Zâna Merciluță, care efectuează servicii de asistență medicală gratuită copiilor de la sat prin intermediul cabinetelor mobile, 7 din 10 copii din mediul rural nu au fost la medicul stomatolog și doar 13% dintre cabinetele stomatologice se găsesc în mediul rural, majoritatea fiind private.

PALMED transmite că un program dedicat sănătății orale este esențial

„Un program dedicat sănătății orale este esențial dacă ne dorim cu adevărat să îmbunătățim starea de sănătate generală a populației. Este un demers pe care noi l-am inițiat și pentru care suntem convinși că dispunem de resursa materială și umană, cunoscând foarte bine infrastructura segmentului privat.

Nu poate fi vorba exclusiv de o alocare bugetară în acord cu necesitățile și costurile reale – ceea ce este firesc – ci de un proiect amplu, care să vizeze atât educarea populației cu privire la profilaxia în cabinetul medicului stomatolog, cât și campanii de informare cu privire la igiena orală acasă, similar modului în care discutăm despre un stil de viață sănătos, despre limitarea consumului de alcool și tutun etc. Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private – PALMED, prin membrii noștri și prin specialiștii cu care colaborăm, pune la dispoziția autorităților implicate în acest proces oameni cu experiență în domeniu, studii detaliate și informații ce pot genera și constitui aceste politici și programe despre a căror necesitate discutăm”, a transmis Cristian Hotoboc, președintele PALMED.

Un serviciu stomatologic este important pentru sănătatea și echilibrul întregului corp

La rândul său, Ionuț Leahu, CEO și fondator al Clinicilor Dentare Dr.Leahu, a subliniat că un serviciu stomatologic este important pentru sănătatea și echilibrul întregului corp.

„Un serviciu stomatologic este important pentru sănătatea și echilibrul întregului corp, iar prin abordarea integrată servește medicinei generale, așadar domeniul nostru trebuie să facă parte dintr-o strategie operațională de sănătate pentru accentuarea părții de profilaxie, situație care, pe termen lung, ar prelua presiunea creșterii bugetului public din cauza nevoii de tratamente ca urmare a incidenței alarmante. Faptul că sistemul nostru este subfinanțat din bugetul public este principala problemă pentru fiecare dintre români, însă nu este singura.

Noi, reprezentanții mediului privat, care am contribuit în proporție de 99% la infrastructura stomatologică locală, dorim să construim împreună cu autoritățile un program național de sănătate orală, pornind de la o evaluare corectă a impactului pe întregul teritoriu. În aceeași măsură, considerăm necesar să avem un rol consultativ pentru deciziile care privesc domeniul nostru, deoarece suntem cei care au avut un rol în evoluția stomatologiei din ultimii 30 de ani și cunosc perfect particularitățile domeniului față de medicina generală. De asemenea, avem un inventar clar al resurselor și propuneri concrete care ar rezolva subiecte precum educația deficitară, scăderea incidenței afecțiunilor și încurajarea prevenirii acutizării problemelor, precum și rezolvarea inegalităților de accesare”, a declarat Ionuț Leahu.