România pe Facebook: Țara curajoşilor şi a oamenilor liberi

În mai puţin de o lună de la lansarea brandului de ţară la Shanghai, mai mulţi utilizatori de Facebook au început deja promovarea României pe celebra reţea de socializare. De curând, Ministerul Turismului a anunţat că intră în hora promovării pe social media. Care sunt şansele de reuşită a unei campanii de brand desfăşurată pe Facebook? «Explorează grădina Carpa­ţilor. Țara lui Dracula şi a lui Vanghelie. Țara curajoşilor şi a oamenilor liberi (excepţie f

În mai puţin de o lună de la lansarea brandului de ţară la Shanghai, mai mulţi utilizatori de Facebook au început deja promovarea României pe celebra reţea de socializare. De curând, Ministerul Turismului a anunţat că intră în hora promovării pe social media. Care sunt şansele de reuşită a unei campanii de brand desfăşurată pe Facebook?

«Explorează grădina Carpa­ţilor. Țara lui Dracula şi a lui Vanghelie. Țara curajoşilor şi a oamenilor liberi (excepţie fac cetăţenii ţării).» Aşa apare, la prima căutare pe Facebook (FB), România, promovată sub proaspătul brand „Explore the Carpathian Garden“. Cel mai probabil, pagina a fost creată de curând, iar numărul fanilor este nesemnificativ. Mai precis, şase.

La o a doua căutare, acelaşi brand arată 616 fani înregistraţi, o prezentare simplă, dar la obiect. Creatorul este o firmă din Cluj-Napoca, deţinătoare a unui site de turism şi care are planuri mari de dezvoltare a paginii. „Va fi mult mai amplă, va avea explicaţii în limba engleză şi în curând vom începe promovarea ei“, spune Crina Doda, creatoarea paginii. Decizia îi aparţine; nu s-a consultat cu reprezentanţi ai ministerului condus de Elena Udrea atunci când a creat contul respectiv pe Facebook, dar nici autorităţile nu au căutat-o după lua­rea deciziei de promovare social media a brandului de ţară. „Dacă ministerul ne va cere să preia pagina, nu ştiu dacă o să i-o dăm. Probabil, nu o să avem de ales“, spune Crina Doda. Ea şi-a fixat targetul ca, până la finele anului, pagina să ajungă la 20.000 de fani, luând în calcul şi o promovare plătită, pentru care a alocat un buget de câteva mii de euro.

Cum Ministerul nu a făcut publice alte detalii privind unicitatea strategiei online, ideea că România ar fi prima ţară care se promovează oficial pe Facebook nu se susţine. De exemplu, autorităţile oficiale de turism ale Spaniei şi Croaţiei, şi-au creat propriile pagini, în urmă cu mai bine de un an.

”Publicitatea on line şi e-marketing reprezintă o parte importantă şi activă a strategiei Consiliului Naţionat Croat de Turism (CNTB). Facebook este un canal care ne poate ajuta să câştigăm un număr semnificativ de noi potenţiali vizitatori pe care să-i educăm cu privire la Croaţia, eventual să-i atragem pentru a ne vizita ţara”, declară pentru Capital Hrvoje Roksandic, reprezentantul CNTB.

”Social media este un instrument de marketing foarte puternic dacă ştii să-l abordezi. Decât să investim în publicitate pe Facebook, care este de asemenea un lucru care trebuie făcut, noi am decis să investim mai mult în aplicaţii adiţionale pentru comunitatea Facebook, care ne fac pagina mai interesantă”, adaugă acesta, menţionând că strategia de promovare este susţinută şi pe Twitter. 

Acestor două încercări li se alătură alte câteva pagini de promovare a României, făcute cu multă vreme în urmă, care au adunat împreună aproximativ 80.000 de utilizatori unici. Ultimul, dar poate nu cel din urmă, în hora Facebook intră Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), care a anunţat proiecte mari, dar care deocamdată nu a pus la punct strategia de marketing şi comunicare pe reţea. „Este prematur să vorbim despre o strategie pe Facebook. A fost doar o primă întâlnire cu reprezentanţii reţelei“, declară re­prezentanţii mi­nisterului.

Doar pe FB, nu-i de ajuns

„Dacă obiectivele sunt clare şi realiste, se poate face o strategie pe Facebook. Dar trebuie realizată o comunicare foarte bine direcţionată. Numărul de prieteni este important, dar dacă numărul de comentarii este mic, atunci nu este suficient“, spune Dorina Guţu, conf. dr. universitar la SNSPA, specialist în new media. „Dincolo de pagina în sine, trebuie promovate anumite evenimente, acţiuni. Când pagina aceea va reprezenta un efort de grup, nu doar postări ale ministerului, ci şi ale utilizatorilor Facebook, care pot reda imagini, filmuleţe, păreri etc., abia atunci putem vorbi de o comunicare 2.0“, adaugă aceasta. Toate aceste lucruri reprezintă o comunicare gratuită, care, după părerea Dorinei Guţu, este mai eficientă decât cea plătită pe Facebook. Ea atenţionează că o campanie online nu poate fi susţinută doar de Facebook şi că este necesară şi promovarea pe Twitter, respectiv are nevoie de sprijinul bloggerilor. „O campanie online doar pe Facebook este ca o campanie într-un picior. Poţi sta ridicat, dar nu te prea poţi mişca“, mai precizează Dorina Guţu. 

Promovarea pe Facebook este sus­ţinută şi de Cristian Manafu, blogger cu ştate vechi şi consultant al companiei Progidy. „Dacă iniţiativa Elenei Udrea e doar o idee frumoasă, atunci mi se pare o mişcare bună de PR personal din partea ei, mai puţin pentru ţară. Utilizatorul reţelei sociale e mai puţin interesat că un ministru a dat mâna cu un reprezentant Facebook şi, în general, rezonează cu lucruri care îi fac lui plăcere“, spu­ne blogge­rul. Şi el pledează pentru ca promovarea României să se facă pe baza unui plan mai amplu de acţiune constantă, nu doar prin iniţiative izolate: „Proiectul va avea şanse de reuşită doar dacă va fi tratat cu seriozitate şi va avea în spate acel plan mare. În general, Facebook este o poartă pe care o deschizi utilizatorului platformei, dar ea trebuie să ducă undeva.“

Proiectul va avea şanse de reuşită dacă va fi tratat cu seriozitate şi va avea în spate un plan mare. Facebook este o poartă pe care o deschizi utilizatorului platformei, dar ea trebuie să ducă undeva.
Cristian Manafu, consultant, Prodigy

Tot în grădina Facebook există o pagină numită „I bet Romania can get 1 million fans before any other European Country“ (adică: pariez că România poate avea 1 milion de fani înaintea oricărei ţări europene). Pagini similare există şi pentru restul ţărilor din Europa. Interesant este faptul că România se află pe locul trei la capitolul fani, surclasând ţări în care turismul chiar contează, precum Spania, Portugalia, Italia, Croaţia etc.

„În ceea ce priveşte pagina dedicată României, am creat-o pentru cei care se află în străinătate, cei asemeni mie care venim rar în România. Numărul mare de fani îi strâng datorită faptului că acelor români le este dor de ţară, iar scopul acestei pagini este de a aduce în continuare informaţii despre ţară,de a menţine contactul cu România”, spune Ralf Spiro creatorul paginii.