România, alături de Franța, Italia și Cehia, face parte dintr-un grup de opt state membre ale Uniunii Europene care încearcă în mod activ să dilueze noile reglementări stricte ale UE privind emisiile auto. Aceste țări susțin că standardele propuse sunt excesiv de ambițioase și de neatins pentru producătorii de automobile.
Țările Uniunii Europene și factorii de decizie politică se pregătesc pentru negocierile privind regulamentul Euro 7, care vizează aplicarea unor limite mai stricte pentru emisiile vehiculelor, inclusiv pentru oxizii de azot și monoxidul de carbon, începând cu 2025.
Cele opt țări, într-un document colectiv împărtășit cu alte state membre ale Uniunii Europene și analizat de Reuters, au propus eliminarea completă a anumitor aspecte ale legislației, cum ar fi restricțiile privind emisiile de gaze de eșapament.
”Ne opunem oricăror reguli noi privind emisiile de gaze de evacuare (inclusiv noi cerinţe de testare sau noi limite de emisie) pentru maşini şi camionete”, se spune în documentul care a fost semnat de Franţa, Italia, Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia.
Regulile s-ar aplica doar vehiculelor noi
Potrivit țărilor implicate, limitele propuse ar obliga producătorii de automobile să aloce resurse pentru îmbunătățirea performanțelor emisiilor de gaze de eșapament, în timp ce aceste fonduri ar fi mai bine utilizate pentru dezvoltarea de vehicule cu emisii zero.
În mod colectiv, aceste țări dețin o putere de vot suficientă pentru a putea împiedica adoptarea propunerii.
Comisia Europeană afirmă că reglementările, care se aplică exclusiv vehiculelor noi și nu celor aflate deja în circulație, sunt necesare pentru a atenua emisiile care prezintă riscuri pentru sănătatea publică și pentru a preveni repetarea scandalului Dieselgate, în care companiile s-au sustras de la respectarea reglementărilor.
Pierderi de locuri de muncă
Legislația ar introduce, de asemenea, teste de emisii mai stricte, obligând producătorii de automobile să utilizeze sisteme de monitorizare a poluării la bordul mașinilor.
Italia și Republica Cehă, ambele cu industrii auto substanțiale, împărtășesc poziția guvernului, care se aliniază cu rezervele anumitor producători auto în ceea ce privește reglementările Euro 7.
Skoda, un producător auto ceh, a avertizat asupra pierderii potențiale a 3.000 de locuri de muncă în cazul în care propunerea va fi pusă în aplicare. În plus, Carlos Tavares, directorul general al grupului Stellantis, a descris anumite elemente ale Euro 7 ca fiind „inutile”.
Cele opt state cer și alte modificări
În plus, legislația ar introduce măsuri pentru a aborda poluarea cauzată de frâne și anvelope, fiind prima dată când sunt incluse astfel de reglementări.
Grupul de opt state pledează pentru modificări suplimentare, inclusiv pentru prelungirea termenelor de punere în aplicare a normelor.
Uniunea Europeană a ajuns deja la un acord conform căruia toate mașinile noi vândute la nivel colectiv trebuie să aibă emisii zero de CO2 până în 2035. Legea a fost aprobată în cele din urmă în acest an, depășind opoziția unor țări precum Germania, care a obținut o excepție pentru vehiculele care funcționează cu combustibili electronici.