Zvonurile despre construirea unei noi uzine Daimler în Europa au apărut încă din 2015. Apoi, în luna martie a acestui an, Dieter Zetsche, șeful companiei, a menționat în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii la Geneva Motor Show că „ne extindem capacitatea în Brazilia și am făcut deja acest lucru în Africa de Sud și China. În curând am putea avea nevoie de o uzină și în Europa. Oricum, este puțin probabil ca această fabrică să fie în Germania”. De altfel, același Zetsche menționase anterior că există discuții privind construirea unei uzine în Rusia ca efect al vânzărilor bune din regiune. Doar că, între timp, situația pieței ruse a dat de gândit oficialilor germani care, prin vocea lui Markus Schaeffer, șeful Mercedes-Benz Manufacturing, au menționat că sunt în căutarea unei noi zone pentru amplasarea unei uzine, dar că nu s-a decis încă nimic concret.
Cert este că, tot la nivel de zvon deocamdată, Daimler ar fi de fapt în căutarea unor zone pentru două noi investiții. O uzină de asamblare a mașinilor și una pentru motoare. Dacă în primul caz lupta se pare că se dă între Polonia și Rusia, în cel de-al doilea printre candidați se află și România. De altfel, mai multe publicații din Germania și Polonia susțin că locul ales pentru ambele uzine se află în Polonia, mai exact lângă localitatea Jawor, loc luat în calcul și Jaguar Land Rover pentru construirea unei fabrici. Cum compania britanică deținută de indienii de la Tata Motors a ales între timp Slovacia, locul a rămas liber. „Suntem în discuții cu mai mulți investitori, vrem să creem locuri de muncă mai ales în regiunile unde șomajul este mare. În acest moment discutăm cu mai multe entități”, a declarat primul ministru polonez Beata Szydło care – spre deosebire de vicepremierul român Costin Borc, ministru al Economiei, cel care a anunțat fără să stea mult pe gânduri că există negocieri cu Tesla pentru o uzină – a înțeles că în orice stadiu al negocierilor, investitorii sunt foarte interesați de a menține secretul pentru a nu exista complicații ulterioare. Rămâne de văzut dacă marele grup german va prefera să se expună major alegând Polonia pentru ambele uzine sau va prefera să împartă această expunere în două state, în acest caz Românai reintrând în cărți.
Și francezii de la PSA Peugeot Citroen vor să își dezvolte capacitatea de producție a motoarelor și caută soluții în statele din Europa Centrală și de Est, doar că poziția lor este ceva mai clară. „Este limpede că amplasarea uzinei de motoare lângă una de asamblare a mașinilor este mai avantajoasă. Verificăm toate posibilitățile și luăm în calcul costurile necesare. Cum statele emergente vor deveni tot mai importante în viitor, ar fi indicat să deschidem o nouă fabrică în Slovacia sau în altă țară din regiune”, a declarat Yann Vincent, vice președinte executiv și director industrial al PSA. Francezii dețin o uzină la Trnava (Slovacia), o alta în parteneriat cu Toyota la Kolin (Cehia) și una în Rusia (Kaluga) unde produc alături de Mitsubishi.