România se situează pe locul 26 în Europa după suprafaţa de centre comerciale ce revine la mia de locuitori, cu respectiv 95 de mp, în ciuda celor 2,1 mil. mp de spaţii comerciale moderne livrate în ultimii ani la nivel de ţară, se arată în cel mai recent raport de piaţă al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield. Pe primul loc se situează Norvegia cu o suprafaţă de 650 mp ce revine la 1.000 de locuitori, urmată de Suedia cu 395 mp/mia de locuitori. Cei
România se situează pe locul 26 în Europa după suprafaţa de centre comerciale ce revine la mia de locuitori, cu respectiv 95 de mp, în ciuda celor 2,1 mil. mp de spaţii comerciale moderne livrate în ultimii ani la nivel de ţară, se arată în cel mai recent raport de piaţă al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
Pe primul loc se situează Norvegia cu o suprafaţă de 650 mp ce revine la 1.000 de locuitori, urmată de Suedia cu 395 mp/mia de locuitori. Cei mai puţini metri pătraţi de spaţii comerciale au bulgarii şi sârbii, cu circa 40 de mp/mia de locuitori.
„România este unul din liderii din Europa în ceea ce priveşte suprafaţa livrată de spaţii în centre comerciale. Este de aşteptat ca până în 2011 nivelul de finalizare de noi centre comerciale, la nivel european, să scadă cu aproximativ 50% comparativ cu vârful atins în 2007”, a declarat Răzvan Gheorghe directorul general al Cushman & Wakefield România.
Într-un top al suprafeţei de centre comerciale livrate în primul semestru al acestui an pe ţările din Europa, România figurează pe locul opt cu 0,15 mp pe mia de locuitori. Cele mai multe mall-uri au fost livrate în Rusia, respectiv 0,58 mp la mia de locuitori şi cele mai puţine în Slovenia, de 0,01 mp/mia de locuitori.
Stocul de centre comerciale finalizate în anul 2009 până la această dată este de 164.000 mp închiriabili, livraţi în şapte centre comerciale noi şi trei extensii de centre existente, iar stocul de centre comerciale în construcţie, cu finalizare până la sfârşitul anului 2009, este de 89.000 mp închiriabili.
Stoc european de peste trei milioane de metri pătraţi
În primele şase luni, în Europa au fost deschise 3,1 mil. mp de spaţii în 120 de centre comerciale noi, cu 18% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008. În următorii 2-3 ani, se preconizează că nivelul de finalizare nu va creşte. Specialiştii companiei Cushman & Wakefield afirmă că în 2009 deschiderile de spaţii comerciale noi vor totaliza aproximativ 8,7 milioane de mp – o scădere de 5% faţă de 2008.
Compania Cushman & Wakefield preconizează că în 2010 activitatea de dezvoltare de centre comerciale în Europa va cunoaşte cel mai redus nivel, doar şapte milioane mp de spaţii noi urmând să fie deschise publicului.
Cu toate acestea, este foarte probabil ca impactul deplin al recesiunii globale să fie resimţit în 2011, când doar cinci milioane de mp de spaţii sunt preconizate să fie deschise în Europa, aceasta fiind cea mai mică cifră înregistrată din 2003 până în prezent.
Investiţii reduse la jumătate
În primele şase luni ale anului 2009 investiţiile în centre comerciale au scăzut cu 54% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008, doar 8,3 mld. euro fiind investite în întreaga Europă.
„Majoritatea tranzacţiilor efectuate în primele două trimestre au vizat pieţe centrale, în care datoria a fost transferată odată cu tranzacţia sau a fost finanţată de către furnizor. Prin urmare, pieţele centrale au cea mai mare activitate de investiţii, în timp ce pieţele estice au fost aproape inactive începând din 2008. Cu toate acestea, începem să vedem disponibilitatea creditelor, de obicei sindicalizate pentru tranzacţii mai mari, prin urmare ne aşteptăm la volume mai mari în trimestrul patru”, a menţionat Mike Rodda, directorul diviziei de investiţii internaţionale de retail la Cushman & Wakefield.