România pierde anual 403 milioane de euro şi 27.613 locuri de muncă din cauza comerţului cu produse contrafăcute, arată un studiu realizat de The Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM), agenţia europeană pentru proprietatea intelectuală, care precizează că vânzările de haine, încălţăminte şi accesorii contrafăcute în Uniunea Europeană reprezintă aproape 10% din totalul vânzărilor din acest sector, potrivit Agerpres.
Business-urile legitime din întreaga Europă pierd 43,3 miliarde de euro din vânzări din cauza produselor contrafăcute şi 518.000 de locuri de muncă. Din moment ce producătorii şi comercianţii produselor contrafăcute nu plătesc taxe, contribuţii sociale şi TVA, peste 8 miliarde de euro de taxe guvernamentale nu sunt colectate.
'Asociaţia ACTIV s-a născut din dorinţa de a acţiona prin toate pârghiile legale în scopul combaterii traficului ilicit, efecte cu urmări negative în planul stabilităţii economice, al bunăstării sociale, a sănătăţii şi siguranţei publice. Trebuie să fim conştienţi de faptul că produsele contrafăcute aduc prejudicii bugetului de stat, dar sunt şi extrem de periculoase pentru sănătatea noastră şi a copiilor noştri. Produsele contrafăcute au pătruns în diferite canale de distribuţie legitime şi, de aceea, există o probabilitate mai mare ca un cumpărător să fie înşelat atunci când achiziţionează un produs aparent autentic. Mare atenţie la produsele pe care le achiziţionaţi, inclusiv jucării, locul de unde le luaţi, etichetă şi preţ. Nu vă lăsaţi amăgiţi de un preţ mai mic, pe termen lung costurile cu sănătatea dumneavoastră şi a familiei pot fi mai mari. Prin urmare, vrem să tragem un semnal de alarmă asupra faptului că traficul ilicit cu produse de contrabandă şi contrafăcute ne afectează pe noi toţi', arată Daniel Mărăcineanu, Director General Asociaţia ACTIV, într-un comunicat remis, joi, AGERPRES.
Conform unui studiului realizat de institutul de cercetare IRES pe 1.200 de respondenţi, ţigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România, iar pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, încălţămite, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%). Acelaşi studiu relevă faptul că 67% dintre respondenţi confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute. Românii sunt conştienţi de faptul că acest fenomen influenţează negativ economia românească şi diminuează bugetul de stat, având consecinţe grave asupra propriului nivel de trai, şi cu toate acestea unii sunt tentaţi să achiziţioneze aceste produse pentru că au un preţ mai mic.
'Industria confecţiilor este o componentă importantă în economia naţională. Aspectele negative ale produselor contrafăcute se răsfrâng şi asupra sănătăţii, producând grave iritaţii, dermatite, alergii şi chiar alte boli mai grave. Un exemplu poate fi formaldehida, prezentă atât în confecţii, cât şi în draperii, covoare, lenjerii, şi este foarte periculoasă pentru piele. Verificarea de specialişti a acestor concentraţii este foarte importantă. Lipsa de mărci proprii, de departamente care să gestioneze aceste verificări, analize de specialitate şi etichete care să reflecte pe înţelesul tuturor ce conţine produsul, pentru ca achiziţia unui produs să fie făcută în cunoştinţă de cauză, determină ca acest fenomen să deţină o piaţă destul de mare. Consider că educaţia este un aspect foarte important în eradicarea acestui fenomen', declară Cristina Urzică, reprezentant al Asociaţiei Confecţionerilor din România.
Asociaţia pentru combaterea traficului ilicit este o organizaţie ce îşi propune să fie un mediator între instituţiile statului responsabile de combaterea traficului ilicit şi industriile afectate, prin colaborări punctuale, schimburi de informaţii şi parteneriate. De asemenea, asociaţia îşi doreşte să fie liantul între stat, consumatori şi producătorii de mărfuri afectaţi de fenomenul traficului ilicit. Asociaţia are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea şi coordonarea de activităţi care să contribuie la informarea şi conştientizarea publicului şi a autorităţilor cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. ACTIV promovează următoarele valori: integritatea, responsabilitatea, respectul şi cooperarea.