Guvernul a preluat, prin ordonanţă de urgenţă aprobată în ultima şedinţă, normele comunitare în legislaţia internă privind serviciile de plată, după ce Comisia Europeană a declanşat procedura de infringement împotriva României pentru întârzierea adoptării prevederilor UE în domeniu.

Ordonanţa prevede că, în vederea asigurării respectării legii de către prestatorii de servicii de plată, consumatorii, inclusiv asociaţiile de consumatori, pot să sesizeze Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, iar utilizatorii persoane juridice pot să sesizeze Garda Financiară în legătură cu cazurile de încălcare de către prestatori a normelor legale ori să iniţieze acţiuni în justiţie împotriva acestora.

ANPC, respectiv Garda Financiară trebuie să informeze reclamantul, în răspunsul formulat către acesta, despre existenţa procedurilor extrajudiciare de soluţionare a diferendelor.

În vederea soluţionării pe cale amiabilă a eventualelor diferende şi fără a se aduce atingere dreptului consumatorilor şi utilizatorilor persoane juridice de a iniţia acţiuni în justiţie împotriva prestatorilor de servicii de plată ori dreptului acestora de a sesiza ANPC, respectiv Garda Financiară, consumatorii şi utilizatorii persoane juridice pot apela la procedurile extrajudiciare de soluţionare a diferendelor, se arată în ordonanţă.

CE declanşase procedura de infringement împotriva României

Guvernul justifică actul normativ prin faptul că transpunerea integral şi implementarea în legislaţia naţională a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului European privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne trebuie realizate în regim de urgenţă, întrucât este declanşată procedura de infringement de către Comisia Europeană împotriva României.

„Neadoptarea în regim de urgenţă a actului normativ şi recurgerea la procedura legislativă obişnuită ar determina sesizarea României în faţa Curţii Europene de Justiţie şi obligarea la plata unor amenzi şi/sau penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform Tratatului de aderare”, se arată în document.

În urmă cu o săptămână, Comisia Europeană a transmis un aviz motivat mai multor state, printre care şi România, după ce aceste ţări nu au trimis Executivului european notificări privind adoptarea tuturor modificărilor legislative impuse de directiva privind serviciile.

Directiva a avut ca termen de implementare în toate statele membre UE data de 28 decembrie 2009. Domeniul de aplicare al directivei include o mare varietate de activităţi economice, de exemplu comerţul cu amănuntul, serviciile de construcţii, serviciile turistice şi serviciile din sfera profesiilor reglementate, reprezentând aproximativ 40% din PIB şi din forţa de muncă ocupată la nivelul UE.

Directiva invită statele membre UE să elimine barierele juridice şi administrative nejustificate sau disproporţionate la crearea unei întreprinderi sau la furnizarea de servicii transfrontaliere în UE.
De asemenea, directiva urmăreşte eliminarea barierelor care afectează utilizatorii ce doresc să aibă acces la serviciile furnizate în alt stat membru.

Avizul motivat constituie cea de-a doua etapă a procedurii privind încălcarea dreptului Uniunii Europene (procedura de infringement, n.red.). În absenţa unui răspuns satisfăcător din partea statelor membre în termen de două luni, Comisia poate deferi cazurile Curţii Europene de Justiţie.