Luna mai a anului 2008 poate fi considerată un moment istoric în industria auto românească. Fie că este vorba despre producători de maşini sau doar importatori, afacerile din această zonă par să fi intrat pe un trend pe care mulţi îl anticipau dar şi mai mulţi îl sperau cât mai îndepărtat. După creşteri susţinute care depăşeau 30% de la un an la altul, piaţa auto de la noi a ajuns în acest an la un avans de numai 3,6%. Şi asta este vestea bună. Mult mai rău s
Luna mai a anului 2008 poate fi considerată un moment istoric în industria auto românească. Fie că este vorba despre producători de maşini sau doar importatori, afacerile din această zonă par să fi intrat pe un trend pe care mulţi îl anticipau dar şi mai mulţi îl sperau cât mai îndepărtat.
După creşteri susţinute care depăşeau 30% de la un an la altul, piaţa auto de la noi a ajuns în acest an la un avans de numai 3,6%. Şi asta este vestea bună. Mult mai rău stăm în privinţa comerţului cu autoturisme unde înregistrăm o scădere istorică de 1,6%.
Dacă în primele cinci luni ale anului trecut erau comercializate nu mai puţin de 115.955 de autoturisme, în creştere cu 23,4% faţă de perioada similară din 2006, în perioada ianuarie-mai din acest an clienţii au achiziţionat numai 114.058 de unităţi.
Motivele sunt destul de evidente. Oprirea producţiei de la Daewoo Craiova, condiţiile de creditare tot mai greu de îndeplinit, precum şi aberanta taxă de primă înmatriculare, sunt numai vârful icebergului care a dat peste cap o industrie care părea a trage după ea toată economia românească. Degeaba Automobile Dacia produce şi exportă tot mai mult, degeaba comercianţii au o listă de oferte la care în urmă cu câţiva ani puteam doar să visăm. Nimic nu a putut opri trecerea pe minus a vânzărilor.
Care vor fi efectele? Simplu de anticipat. O creştere a importurilor de maşini second-hand, din cauza unei şi mai aberante variante a taxei de poluare care intră în vigoare în numai câteva zile, o învechire a parcului auto al firmelor care găsesc tot mai greu surse de finanţare pentru a cumpăra maşini, precum şi un posibil recul al investiţiilor străine într-o industrie care începe să schioapete.
„Cine îşi închipuie că un producător vine în România ca să vândă numai 10% din producţie aici nu ştie despre ce vorbeşte”, declara în urmă cu câteva luni Constantin Stroe, preşedintele ACAROM. Prin urmare, o piaţă în scădere nu mai este la fel de atractivă pentru marii investitori.
Speranţe pentru statistica anuală
Un comunicat dat publicităţii de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), odată cu cifrele de vânzări aferente perioadei ianuarie-mai 2008, menţionează că „având în vedere evoluţia de până acum a pieţei (…) este de aşteptat ca în acest an piaţa autotursimelor noi să înregistreze o creştere de maximum 5% (fiind chiar posibilă o stagnare), o creştere procentuală de două cifre fiind posibilă numai pe segmentul vehiculelor comerciale”. Deci, reprezentanţii comercianţilor de maşini întrevăd perspective sumbre.
În ciuda acestor estimări mai puţin faste, APIA nu ia în calcul câteva elemente extrem de importante care pot readuce piaţa auto în zona creşterilor cu două cifre. E drept că nu se mai pot atinge valori de peste 20% dar ceva mai mult de 10% este foarte posibil. Motivele? Abia a demarat vestitul program „Rabla” care în acest an pune la bătaie 40.000 de maşini cu o reducere de 3.000 de lei. Pe lângă asta, comerciaţii oferă reduceri însemnate pentru unele modele de volum precum Renault Megane, Skoda Octavia, Chevrolet Aveo, Fiat Grande Punto şi multe altele.
Trebuie neapărat luată în calcul şi lansarea unei noi vedete a pieţei: Dacia Sandero. Faptul că vânzările producătorului autohton au scăzut drastic în ultima perioadă (peste 40% în luna mai) este motivat şi de aşteptarea clienţilor pentru apariţia noului model al gamei Logan. Hatchbackul Dacia va revigora cu siguranţă vânzările de autoturisme autohtone însă rămâne de văzut cu ce procent.
De asemenea, trebuie puse în balanţă şi noile modele din import care vor fi lansate în a doua parte a anului sau chiar cele care au fost deja lansate dar nu au atins încă cifre importante de vânzări din cauza livrărilor întârziate. Dacă toate acestea pot readuce piaţa la o creştere ceva mai mare de 10% rămâne de văzut însă cert este că un factor important va fi jucat şi de preţul combustibilului care tinde spre valori restrictive.
Piaţa auto trece printr-un moment greu. Nu este momentul să le plângem de milă comercianţilor care şi-au umplut buzunarele în ultimii ani graţie apetitului românilor pentru mijloace de locomoţie tot mai performante. Poate că acum clienţii vor deveni mult mai importanţi pentru dealeri astfel încât calitatea serviciilor să se ridice măcar la jumătate din sumele pe care aceştia le percep pentru lucrările de întreţinere şi reparaţie.
Data: 17 iunie 2008