Cele mai recente date furnizate de Eurostat arată că România se numără printre țările cu cel mai are număr de persoane angajate în sectorul transportului în 2021.
În 2021, 6,0 milioane de persoane cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani din UE lucrau în sectorul transporturilor (3,1% din totalul locurilor de muncă din UE). Dintre acestea, marea majoritate erau bărbați (82,9% față de 17,1% femei).
Nouă din zece persoane (89,6%) angajate în transporturi lucrau în domeniul transportului terestru (cum ar fi transportul rutier sau feroviar), în timp ce 5,7% lucrau în transportul aerian și 4,7% în transportul pe apă (pe căi navigabile interioare sau maritime).
Dintre țările UE, cele mai multe persoane angajate în sectorul transporturilor în 2021 erau în Franța (842 de mii, 13,9% din totalul UE), Polonia (792 de mii, 13,1%), Germania (689 de mii, 11,4%), Spania și Italia (627 de mii și, respectiv, 626 de mii; fiecare 10,4%). Cel mai mic număr de persoane angajate a fost în Cipru și Malta (5 și, respectiv, 6 mii; fiecare 0,1%).
Referitor la România, țara a avut un număr de 450.000 de persoane care lucrau în acest domeniu în cursul anului 2021, fiind vorba despre 9,7% din totalul blocului comunitar.
În ceea ce privește ocuparea forței de muncă în sectorul transporturilor în funcție de sex, cele mai mari procente de femei au fost înregistrate în Malta (25,2%), Cipru (24,6%) și Germania (24,4%). La celălalt capăt al scalei, cele mai mici procente au fost înregistrate în România (9,7%), Croația (11,5%) și Bulgaria (12,1%).
Distribuția ocupării forței de muncă în funcție de transport în UE
Transporturile terestre au dominat forța de muncă în domeniul transporturilor în 2021 în toate statele membre ale UE, cu excepția unuia singur, reprezentând majoritatea lucrătorilor din domeniul transporturilor. Ponderea transportului terestru a variat, în general, de la 64,5 % în
Grecia până la 98,9 % în Slovenia. Malta a fost o excepție, întrucât ponderea transportului terestru a fost de 46,4 %.
Ponderea combinată a transportului maritim și aerian a fost de relativ ridicată în Malta și Luxemburg, precum și în Grecia și în Croația, unde transportul pe apă a avut o pondere mare.
Distribuția locurilor de muncă în sectorul transporturilor în funcție de vârstă
O analiză în funcție de vârstă a forței de muncă din sectorul transporturilor din UE în 2021 arată că aproximativ jumătate (51,0 %) avea vârsta cuprinsă între 30 și 49 de ani, cu 36,9 % mai în vârstă (50-64 de ani) și 12,1 % mai tineri (cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani).
Ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 30 și 49 de ani a fost similară cu cea pentru întreaga economie, însă cea a lucrătorilor mai în vârstă a fost mai mare în sectorul transporturilor, în timp ce ponderea lucrătorilor mai tineri a fost mai mică.
În ceea ce privește vârsta, Malta a fost din nou un caz izolat. Ponderea lucrătorilor tineri în sectorul transporturilor a fost de 26,4 % în 2021, mai mult decât dublu față de media UE.
Următoarele cele mai mari ponderi pentru lucrătorii mai tineri din sectorul transporturilor au fost de 20,0 % în Finlanda și de 19,5 % în Țările de Jos.
În contrast, mai mult de jumătate din forța de muncă din sectorul transporturilor avea vârsta cuprinsă între 50 și 64 de ani în Estonia și Cipru, cu ponderi de peste 40,0 % în alte 10 state membre ale UE, arată Eurostat.