Cheltuielile privind educația pentru fiecare student tind să se reducă în majoritatea țărilor UE, deși se află încă ușor peste media din țările din OCDE. În 2010, cheltuielile per student la toate nivelurile de învățământ din cele 21 de state membre UE din OCDE au fost de 7.200 euro, în comparație cu 6.900 de euro în ansamblul OCDE, arată raportul.
Acest lucru reprezintă un motiv de îngrijorare, mai ales că datele proprii ale UE cu privire la cheltuielile publice în materie de educație ca procent din PIB arată că cinci state membre ale UE (Bulgaria, Grecia, Italia, România și Slovacia) combină un nivel scăzut de investiții în termeni absoluți cu o tendință de scădere a cheltuielilor începând cu 2008 – 2009.
În medie, 15% din tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani nu erau încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare, o situație ceva mai bună decât media OCDE de 16% din 2011.
Cu toate acestea, în Grecia, Irlanda, Italia și Spania, peste 20 % din tineri erau în această situație. Cifrele recente ale UE arată că această situație s-a înrăutățit în 2012 pentru cele trei țări din sud. Programe specifice de educație și formare profesională, inclusiv stagii practice și programe de formare profesională de înaltă calitate în cadrul inițiativei UE „Garanția europeană pentru tineret”, au un rol important în evitarea riscului ca tinerii europeni să devină „o generație pierdută”.
Țările UE au o rată mare de studenți implicați în programe profesionale la nivel de învățământ secundar superior, care e<iframe style="display: block; height: 224px; width: 100%;" class="editorIframe" src="javascript:void(0);"></iframe>ste semnificativ mai mare decât media OCDE.
Cu toate acestea, situația variază în mod semnificativ între statele membre: în 2011, acest procent a fost de peste 70 % în Austria, Belgia, Republica Cehă, Finlanda și Republica Slovacă. Dar Estonia, Irlanda, Grecia, Ungaria, Portugalia și Regatul Unit nu au avut mai mult de 40 % dintre studenți în programe de acest fel; acest lucru a fost, de asemenea, valabil pentru țările din afara UE, cu excepția Australiei.
Comisia Europeană îndeamnă statele membre să maximizeze beneficiile învățării prin formarea la locul de muncă în vederea facilitării tranziției tinerilor de la școală către locul de muncă.
În medie, profesorii din țările UE obțin între 77 % și 89 % din salariile lucrătorilor cu normă întreagă cu același nivel de educație; salariile lor au scăzut cu aproximativ 4 % între 2009 și 2011 în termeni reali. Dacă această tendință continuă, ea ar putea constitui o amenințare pentru recrutarea unui noi generații de profesori motivați care să înlocuiască forța de muncă îmbătrânită care se va pensiona în viitorul apropiat.