Ungurii își reconfigurează obiceiurile de consum, îndreptându-se tot mai mult către cumpărăturile din țările vecine. Această schimbare se traduce printr-o creștere semnificativă a cheltuielilor în magazinele din afara Ungariei, în special în România, unde prețurile mai mici și diversitatea produselor atrag tot mai mulți clienți maghiari.

Ungurii cumpără tot mai mult din străinătate

Ungaria se învecinează cu șapte țări, inclusiv Slovacia, Ucraina și România, iar maghiarii profită din plin de aceste oportunități. În ultimele luni, se observă o tendință tot mai clară a ungurilor de a efectua cumpărături în afara granițelor naționale.

În 2023, cheltuielile ungurilor în magazinele alimentare din țările vecine au crescut de două ori față de anul precedent, atingând suma de 45,5 miliarde de forinți. Această cifră, comparativ cu cele 24,1 miliarde de forinți din 2022, subliniază schimbarea radicală a comportamentului de consum al ungurilor.

Conform unei analize efectuate de Magyar Nemzeti Bank (MNB), guvernul ungar recunoaște că scăderea încasărilor din magazinele naționale este direct legată de aceste cumpărături transfrontaliere.

„Ungurii cumpără tot mai mult din străinătate. Ungurii au cheltuit anul trecut, în magazinele alimentare din țările vecine, de două ori mai mulți bani decât în 2022. Astfel, de la 24,1 miliarde de forinți în 2022, anul trecut s-au cheltuit 45,5 miliarde de forinți.

Iar acest lucru, logic, nu este urmarea faptului că ungurii au mers în vacanță în țările vecine. Pur și simplu, ei s-au dus la cumpărături peste graniță, fiind atrași, la fel de logic, de prețuri și de oferta de mărfuri”, afirmă MNB.

Aceasta sugerează o mutare a interesului consumatorilor unguri către piețele externe.

Cheltuielile ungurilor pentru cumpărături în străinătate au crescut

Creșterea cheltuielilor ungurilor în străinătate nu este neapărat rezultatul vacanțelor, ci mai degrabă o căutare a unor oferte mai bune.

„Pur și simplu, ei s-au dus la cumpărături peste graniță, fiind atrași, la fel de logic, de prețuri și de oferta de mărfuri”, explică sursa citată.

Această observație scoate în evidență motivația economică din spatele deciziilor de cumpărare ale ungurilor, care își îndreaptă atenția către produsele mai ieftine din țările vecine.

Deși suma de 45,5 miliarde de forinți cheltuită în 2023 în țările vecine reprezintă o mică parte din totalul achizițiilor cu cardul bancar, creșterea față de 2022 este evidentă. În general, cheltuielile ungurilor pentru cumpărături în străinătate au crescut, de asemenea, de la 46,4 miliarde de forinți în 2022, la 61,1 miliarde de forinți în 2023. Acest salt arată o tendință de expansiune a consumului dincolo de granițele naționale.