Cartea Verde s-a nascut din necesitatea existentei unui document de asigurare de raspundere civila in domeniul accidentelor produse de autovehicule in trafic international. Data sa de nastere este 25 ianuarie 1949, Romania aderand la Conventia Tip-Interbirouri Carte Verde in 1964.
In 1995 se infiinteaza BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din Romania), ca persoana juridica de drept privat, fara scop lucrativ, avand calitatea de Birou emitent al documentelor de asigurare Carte Verde, Birou gestionar al daunelor produse, dar acoperite de Cartea Verde, nu insa si de Biroul Platitor, in cazul in care unul dintre membrii sai (societati emitente de Carte Verde) nu restituie corespondentului din strainatate sumele platite de acesta persoanelor pagubite. Acest mod de organizare a BAAR s-a dovedit un esec de proportii, Romania fiind singura tara semnatara a Conventiei de la Londra, al carei Birou National emite Carte Verde, dar nu-si asuma nici o responsabilitate privind plata datoriilor externe ale unuia dintre membrii sai. Aceste datorii se ridica la aproximativ 1.500.000 DM fata de Biroul german, circa 112.000 USD fata de Biroul grec, aproximativ 170.000 USD fata de Biroul italian si 125.605 USD fata de Biroul maghiar. Plangerile la Londra impotriva Romaniei se aud din ce in ce mai tare, cu repercusiuni grave asupra imaginii externe a tarii.
Intr-o scrisoare adresata la 3 decembrie 1998 ministrului roman al finantelor, Ulf Lemor, presedintele Consiliului Birourilor de la Londra, avertizeaza ca in urma apelului Biroului german (ca urmare a datoriilor pe aceasta relatie a partii romane), consiliul va lua in considerare adoptarea de sanctiuni financiare impotriva BAAR, in prima sedinta a anului 1999, daca Biroul roman nu gaseste solutia pentru achitarea acestor datorii.
Garantii asiguratorii impotriva rau-platnicilor
Urmatorul pas ar fi instituirea obligativitatii pentru Romania de a-si constitui un depozit bancar in strainatate, din care sa fie platite datoriile asiguratorilor romani emitenti de Carte Verde fata de birourile semnatare ale Conventiei.
Daca datoriile persista, ultima si cea mai grea sanctiune o reprezinta excluderea Romaniei din Conventia de la Londra. Ce se intampla cu turistii romani in acest caz? Ei vor trebui sa-si cumpere Cartea Verde in fiecare dintre tarile pe care le tranziteaza, platind preturi de cateva ori mai mari.
BAAR poate actiona asupra membrilor sai rau-platnici prin suspendarea autorizatiei de emitere a Cartii Verzi (cum s-a intamplat in 1997 in cazul Metropol). Dar aplicarea acestei sanctiuni nu conduce si la rezolvarea problemei, care ramane datoria externa neachitata.
Aflata in dificultate, conducerea BAAR a trimis OSAAR (Oficiul de Supraveghere a Activitatii de Asigurare si Reasigurare din Romania) o propunere de proiect de hotarare de Guvern, prin care plata datoriilor ce decurg din asigurarea Carte Verde sa fie suportata din „Fondul de protejare a asiguratilor”, gestionat de OSAAR. Raspunsul a fost negativ, acest fond fiind destinat platilor de despagubiri in caz de faliment al unei societati de asigurare, ceea ce nu este cazul cu nici unul dintre asiguratorii romani membri BAAR.
Astfel ca singura solutie ramane cea din raspunsul dat la scrisoarea lui Ulf Lemor de catre directorul general al OSAAR, Nicolae Crisan – desfiintarea BAAR si infiintarea Biroului Roman Cartea Verde, in baza unei noi legi a societatilor de asigurari, si punerea de acord a noului organism cu toate cerintele Conventiei internationale Cartea Verde.
„Proiectul noii legi a fost adoptat de Senat, urmand ca acum sa se pronunte si Camera Deputatilor. Speram ca cel tarziu in luna aprilie legea sa intre in vigoare”, opineaza Nicolae Crisan.
In asteptarea noii legi, BAAR a hotarat, in sfarsit, la ultima sa adunare, ca la acordarea licentei de emitere a Cartii Verzi, societatile de asigurare sa achite suma de 50.000 USD, precum si o contributie lunara din primele de asigurare incasate, in vederea constituirii unui fond pentru acoperirea datoriilor externe pe acest tip de asigurare.