România trebuie să înceapă urgent lucrările pentru două autostrăzi în Transilvania și două în Moldova, altfel țara noastră riscă să piardă banii primiți de la Uniunea Europeană, prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Până în 2023, România ar trebui să finalizeze licitațiile, astfel încât în 2026 autostrăzile să fie gata. În caz contrar, țara noastră va pierde banii de la Uniunea Europeană pentru infrastructura românească prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Din 2022, Ministerul Transporturilor trebuie să demareze licitațiile pentru că Uniunea Europeană ne dă bani, doar dacă respectăm anumite condiții.
Până la sfârșitul lui 2023 trebuie să avem semnate contractele pentru A7, pe mai bine de 300 de kilometri între Ploiești și Pașcani. Pentru A8 sunt două bucăți de aproape 60 kilometri. Pe A1 ar trebui să semnăm pentru 9 km, iar pe A3 pentru 40 de kilometri între Nădășelu și Poarta Sălajului.
O altă obligație este ca autostrăzile să fie „verzi”. Adică să aibă peste 250 de puncte de încărcare a mașinilor electrice, peste 600 de hectare de perdele forestiere și 18 parcări securizate și iluminate din surse ecologice. PNRR impune și termene de finalizare ce pot părea ireale având în vedere ritmul în care se construiesc autostrăzile în țara noastră.
România poate pierde toți banii de la UE
Cei 429 de km trebuie terminați în proporție de 50 la sută până în decembrie 2024, iar până în iunie 2026 autostrăzile ar trebui finalizate.
În caz contrar, vom pierde banii, recunoaște ministrul Transporturilor, care vine cu câteva promisiuni pentru 2022.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”Pe parcursul anului viitor vor fi semnate contracte noi pe fiecare dintre aceste autostrăzi. Cele mai repede vor fi pe A7. Ploieşti – Buzău, Buzău – Focşani şi mergem în Nord, Focşani – Bacău”.
Deocamdată se lucrează doar pe cei 42 de kilometri de pe A3, între Nădășelu și Poarta Sălajului. Autostrada începe să prindă contur și nu doar că respectă obligațiile, ci le și devansează.
În afară de construcția de autostrăzi, România va avea bani și pentru securizarea drumurilor existente prin PNRR.
Ministerul Transporturilor poate învesti în parapete cu rulouri sau cabluri. Pe autostrăzi și drumuri naționale vor fi montate atenuatoare de impact, dar și butoni luminoși de dirijare a traficului. Țara noastră trebuie să mai pregătească și un sector de autostradă pentru vehicule autonome.
În 2026 ar trebui să avem aproape 1400 de kilometri de autostradă, față de 950 de kilometri câți sunt acum.