Probleme în domeniul transpoturilor

România se confruntă cu o problemă semnificativă în domeniul transporturilor, având un deficit considerabil de șoferi profesioniști. Estimările arată că ar fi necesari aproximativ 150.000 de conducători auto pentru vehiculele de tip TIR, camioane, autobuze și taxiuri. O mare parte dintre șoferii români au ales să migreze către vestul Europei, atrași de salarii mai mari, ceea ce a determinat angajatorii să caute soluții dincolo de granițele Europei, în țări asiatice, potrivit Observator News.

Într-un poligon auto din Filipine, sute de șoferi de TIR se pregătesc pentru a susține testele necesare pentru a lucra în România, motivându-se cu salarii de patru până la cinci ori mai mari decât cele din țara lor. Unul dintre aceștia, un șofer din Filipine, spune: „Vreau să lucrez în România pentru că am auzit că salariul este foarte bun și știu că românii sunt foarte drăguți.” Acești șoferi speră astfel la o viață mai bună.

mașină, șofer
SURSA FOTO: Dreamstime

Salarii de până la 1.000 de euro

Yosef Peisakh, managerul unei companii care aduce forță de muncă din străinătate, a declarat: „Avem un target pentru 3.000 de șoferi, dintre care deja am selectat mai mult de o mie. O să aibă un salariu între 850-1000 de euro pentru condus în țară, iar cei care vor ieși în Uniunea Europeană o să aibă undeva la 2300-2500 de euro.”

În România, asiaticii care au fost deja angajați ca șoferi spun că s-au adaptat rapid la traficul din țară. Asanka, un șofer din Sri Lanka, povestește: „În țara mea, conduceam pe partea stângă, dar în România conducem pe partea dreaptă. Asta e diferența principală.”

Legislația din România, modificată

Pentru a sprijini recrutarea șoferilor străini, autoritățile din România au modificat legislația, permițând susținerea examenului pentru obținerea atestatului de taximetrist, șofer de ride-sharing sau transport marfă și persoane în limba engleză, nu doar în limba română.

Totodată, mulți șoferi români au ales să muncească în țări precum Franța, Germania, Italia sau Olanda, ceea ce a dus la o criză acută în sectorul transporturilor din România.

În schimb, șoferii asiatici care lucrează în livrări pe mopede și biciclete au fost implicați în aproape 90 de accidente rutiere în anul trecut. Majoritatea accidentelor au avut loc din cauza neacordării de prioritate și a lipsei de atenție la schimbarea direcției de mers.