Scenariul standard de punere in functiune a unei baze aeriene cu functii logistice, cum se preconizeaza a deveni Mihail Kogalniceanu, consta in a asigura – in cel mult trei saptamani din momentul in care Pentagonul a notificat deplasarea trupelor – o tabara pentru corpul militar expeditionar.
Ca si in cazul bazei de la Taszar, si la Kogalniceanu trupele, efectele logistice si tehnica de lupta sosesc separat, fie ca este vorba de armament usor si greu, de munitii, de piese de schimb, de vehicule militare si elicoptere demontate, ori de ratii de hrana si de apa. In termen de patru zile, soldatii trebuie sa poata fi inzestrati cu tot ce este nevoie pentru expedierea in zonele de operatiuni; la intoarcere, soldatii stau in tranzit sapte zile.
Tabara trebuie sa fie capabila sa preia zilnic 1.300 de soldati, sa le asigure toate serviciile necesare (cazare, masa, alte facilitati de baza, asistenta medicala, recuperare si divertisment), sa-i echipeze si sa-i pregateasca pentru redesfasurarea lor pe teatrul de operatiuni.
Amenajarea bazelor de la Taszar si Tuzla a fost incredintata de Pentagon companiei civile Brown & Root Services din Houston, Texas, care a jucat vreme de un deceniu rolul de contractor general pentru armata americana in asemena situatii. In primele doua luni de la punerea sa in functiune, prin baza de la Taszar au trecut 25.000 de militari; in perioadele de inlocuire a trupelor, rulajul zilnic a ajuns la 4.000 de militari, transportati cu 20 de avioane de mare capacitate, inclusiv nave de linie.
Din acest punct de vedere, sarcina logistica actuala de a asigura tranzitul a peste 60.000 de soldati americani catre bazele din Turcia (sau, in cazul in care Ankara va continua sa le refuze accesul, fie direct in nordul Irakului, fie in Kuweit), pe doua rute de baza, Romania si Bulgaria, il solicita, la capacitatea maxima pe partenerul civil al Pentagonului.
Pentru Pentagon, standardele de calitate a vietii militarilor sunt la fel de importante ca standardele operationale. La Taszar, ca si la Tuzla, n-a existat ragazul necesar pentru pregatirea bazei, care a evoluat astfel aproape concomitent cu desfasurarea trupelor. In vreme ce vechile baraci au intrat in renovare pentru a fi aduse urgent la nivelul minim acceptabil, s-au instalat corturi incalzite, bucatarii de campanie, grupuri sanitare mobile, o spalatorie pentru echipament si un serviciu de salubritate. O astfel de tabara, care aminteste de romanticul campus din serialul MASH, cu deosebirea ca serviciile de baza sunt furnizate la standarde respectate cu strictete, a fost instalata si in baza Kogalniceanu, dar perioada de provizorat si privatiuni a fost, in general, evitate prin utilizarea hotelurilor de pe Litoral. O formula ingenioasa si flexibila, care ne-a ferit de gaselnite jenante si a dat de lucru unei industrii.
Potrivit termenului anuntat de secretarul Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii, Colin Powell, operatiunile impotriva Irakului vor incepe la putina vreme dupa data de 17 martie a.c.
In conditiile unei puternice opozitii a liderilor Uniunii Europene fata de o interventie militara in Irak, Administratia americana conteaza pe „Noua Europa”, alcatuita din tinerele democratii din centrul si estul continentului.
Participarea Romaniei si Bulgariei s-ar putea dovedi cu atat mai pretioasa cu cat Turcia ezita sa-si deschida spatiul aerian si bazele pentru corpul expeditionar anglo-american, ceea ce complica oricum partitura strategica a inevitabilului razboi din Irak.
Baza militara -un oras In miniatura
In conceptul american, personalul bazei este o comunitate integrata, careia i se pune la dispozitie, in cel mai scurt timp cu putinta, toate facilitatile si serviciile, de la capela la clinica si la sali de fitness, bazine de inot, terenuri sportive, sali de jocuri si cinematografe. Un serviciu special se ofera militarilor prin oficiul telefonic de unde pot face saptamanal doua convorbiri gratuite a cate 15 minute cu cei de acasa. Dintr-o baza americana adusa la standarde nu trebuie sa lipseasca birouri de operatiuni bancare si de schimb valutar, oficiul postal, magazinele cu marfuri de uz curent (incepand cu snacks-uri si racoritoare, CD-uri si aparatura electronica si terminand cu produse de igiena personala si intretionere), grupul de restaurante cu specific culinar (asa-numitul food court) ori macar o cafeteria sau un fast-food. Intrucat activitatea in baza este organizata in ture, regula este ca serviciile si facilitatile trebuie sa fie accesibile 24 de ore din 24.