Nu vom merge la mondiale. Una dintre consolari, daca asta se poate numi consolare, ar fi sa contemplam (sa analizam) audientele TV ale celor doua partide din barajul de calificare. Atat in Romania, cat si in Slovenia. Asta datorita datelor de audienta puse la dispozitie de filialele din cele doua tari ale companiei AGB Data Research, specializata in masuratori ale audientei TV. Primul meci, Slovenia – Romania, a fost vizionat de mai putini sloveni decat romani. Diferentele de ordin metodologic ale cercetarilor sunt: in Romania universul de cercetare este reprezentat de orasele cu peste 200.000 de locuitori (urbanul mare), in varsta de peste 6 ani (4.900.000 indivizi), in timp ce in Slovenia universul de cercetare este populatia la nivel national, in varsta de peste 4 ani (1.793.000 indivizi). Chiar si asa, in ciuda diferentelor, cifrele sunt comparabile. Astfel, audienta medie a intregului eveniment TV (rating) in Romania a fost de 26,5% (programul difuzat la TV Romania 1 a durat 2 ore si 51 de minute), in timp ce in Slovenia, ratingul a fost de 20,6% (programul a durat 2 ore si 59 de minute). Ratingul arata ca 26,5% din targetul „urbanul mare” si respectiv 20,6% din targetul national al slovenilor au vizionat, in medie, fiecare minut din intervalul orar pe care a fost difuzat meciul. In cifre absolute, asta inseamna 1.300.729 de romani si respectiv 384.929 de sloveni. Uite ca i-am batut la audienta chiar pe terenul lor. Consolarea! Cota de piata a evenimentului a fost de 53,7% in Romania si de 50,2% in Slovenia. Acest indicator de audienta arata ca dintre cei care au vizionat emisiuni TV (pe oricare canal), in intervalul pe care a fost difuzat evenimentul, 53,7% au fost prezenti pe TV Romania 1, restul vizionand programele altor statii de televiziune. Si un alt indicator ne-a fost favorabil: reach-ul. Acesta arata numarul de persoane diferite din targetul respectiv care au vazut cel putin un minut din program. In cifre absolute, acesta a fost de 2.444.528 indivizi, in cazul Romaniei, si de 861.526 indivizi in cazul Sloveniei.
Audienta reprizei secunde a meciului Slovenia – Romania a fost mai mare decat prima atat in Romania, cat si in Slovenia. Media de audienta (rating) pe cele doua reprize (excluzand pauza propriu-zisa si reclamele) a fost de 23,9% in Slovenia si de 34,2% in „urbanul mare” din Romania. Punctul maxim de audienta in tara noastra (acelasi target) a fost de 38,2%, la ora 21,46, adica in finalul meciului. (Cand tot microbistul roman injura ghinionul.)
Audienta in Romania a acestui meci (repetam: „urbanul mare”) nu s-a ridicat peste meciurile de calificare cu Ungaria (30,1%, meciul de la Budapesta si 31,9%, la Bucuresti) si cu Italia (30,8%, meciul de la Bucuresti)
Meciul revansa a beneficiat de o audienta mai mare decat cel din Slovenia. In „urbanul mare” din Romania, ratingul transmisiunii a fost de 34,8%, mai tare si decat meciurile amintite mai sus. In Slovenia, ratingul programului la nivel national a fost de 23,3%. Cota de piata a fost de 64,9%, iar numarul de telespectatori romani diferiti care au urmarit cel putin un minut din meci (reach) a fost de 2.714.885. In Slovenia, cota de piata a programului a fost de 62,8%, cu un reach de 620.667 indivizi. Ca si in primul meci, cea de-a doua repriza a meciului de la Bucuresti a avut un rating mai mare decat prima repriza: 40,8% in mediul „urbanul mare” din Romania si 30,3% la nivel national in Slovenia. I-am batut la audienta si la Bucuresti! (O gluma, desigur.)
Audienta maxima a partidei in „mediul urban” din Romania a fost de 2.143.202 telespectatori, la ora 20,10, in a doua repriza, asadar, cand slovenii deschisesera scorul.
Slovenii vor pleca la mondiale. Noi ramanem cu ochii pe audientele meciurilor… din Divizia A.
Pentru publicitari: ratingul cel mai scazut din pauza meciului de la Ljubljana a fost de 980.606 de telespectatori, ora 20,49, iar cel din meciul retur a fost de 989.268 telespectatori.