Potrivit reprezentanților CBRE, una dintre cele mai importante tendințe manifestate pe acest segment al pieței imobiliare este majorarea ponderii componentei online. Anul trecut au fost înregistrate cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, comparativ cu 2017, dar România este în continuare mult în urma piețelor vestice.
Creșterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spațiului a numeroase magazine, care au început să funcționeze și ca showroom-uri. Din stocul total de spații comerciale moderne, 32% sunt situate în capitală, iar 68% se găsesc în restul țării. Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spațiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale.
Un alt trend care a fost observat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către orașe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terțiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistrița.
Cele mai mari trei proiecte de spații comerciale din 2018 au fost construite în a doua jumătate a anului și totalizează o suprafață închiriabilă de 71.000 m2, după cum urmează: Centrul comercial Shopping City Satu Mare, se întinde pe circa 29.000 m2 – dezvoltat de NEPI Rockcastle; Parcul de retail Value Center din Baia Mare, ocupă 22.500 m2 – dezvoltat de Prime Kapital și Parcul de retail Value Center din Roman, are o suprafață închiriabilă de 19.500 m2 – dezvoltat de Prime Kapital.
Proiectele comerciale terminate anul trecut sunt de dimensiuni mici și medii. Tendința principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 m2 și 9.000 m2. Printre direcțiile majore de dezvoltare remarcate în 2018, se numără și deschiderea de micro centre în interiorul orașelor, operate de rețelele de hypermaketuri, care încearcă astfel să fie mai aproape de clienții lor. În a doua jumătate din 2018, Auchan a ajuns la 19 unități marca MyAuchan, iar acest curent va fi probabil urmat, în 2019, și de alte lanțuri de magazine mari.
În ceea ce privește gradul de penetrare al categoriei, calculat pentru orașele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanța, cu 582 m2 spații comerciale la mia de locuitori, urmată de București (545 m2/ 1.000 locuitori), Cluj-Napoca (488 m2/ 1.000 locuitori), Timișoara (461 m2/ 1.000 locuitori) și Iași (420 m2/ 1.000 locuitori).
În 2018, chiria prime (chiria de referință pentru 100 m2 în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/ m2, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 și 15 euro/ m2. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost în medie de 55 euro/m2. Specialiștii CBRE se așteaptă ca prețul chiriilor să rămână stabil în perioada următoare, dând astfel posibilitatea jucătorilor de pe piața spațiilor comerciale să absoarbă noile proiecte a căror dezvoltare va fi demarată în curând sau care sunt deja în construcție.