În timp ce producătorii auto au anunțat că o să renunțe în următorii ani să mai fabrice autovehicule cu motorizare diesel, iar orașele din vestul Europei iau măsuri tot mai drastice împotriva mașinilor pe motorină, în România crește numărul județelor în care autoturismele pe motorină sunt preferate și depășesc numărul mașinilor pe benzină.
Pare greu de crezut, dar în urmă cu cinci ani, în niciun județ din România numărul autoturismelor diesel nu îl depășea pe cel al mașinilor pe benzină. Din 2014, conform datelor DRPCIV referitoare la parcul auto național, analizate de Capital.ro, avem primul județ în care românii dețineau mai multe autoturisme pe motorină decât pe benzină. Anul trecut, acest fenomen l-am depistat în 5 județe, cu două mai mult față de anul anterior.
Până la prezentarea celor 5 județe, ar trebui să aruncăm o privire asupra parcului național și a înmatriculărilor realizate în 2017, un an cu totul special ca urmare a renunțării la timbrul de mediu, de la 1 februarie 2017.
Conform datelor DRPCIV, anul trecut au fost înmatriculate un număr de 627.753 de autoturisme, cu 60% mai mult decât în anul anterior. Din total, doar 106.875 de unități au reprezentant înmatriculări de mașini noi, restul fiind autoturisme second-hand.
Citiți și: Bunăstare și poluare, legături bolnăvicioase
La nivel național, la 31 decembrie 2017, parcul auto a ajuns la 7.635.775 de vehicule, din care aproape 6 milioane reprezentau doar autoturismele (5.996.377 unități).
Mașinile diesel reprezentau 42% din totalul autoturismelor înmatriculate, față de 38% raportul din anul 2016. Aici trebuie menționat, că “benzinarele” pierde teren în fața motoarelor pe motorină. De exemplu, la 31 decembrie 2015, autorismele pe benzină dețineau supremația cu aproape două treimi din total (63%). Anul trecut, acestea au ajuns la puțin peste 57%, iar dacă trendul va continua, în 2-3 ani pe drumurile din România vor circula mai multe mașini diesel decât mașini pe benzină.
3XDiesel
De altel, dacă analizăm datele parcului auto de la sfârșitul anului 2016 cu datele de la 31 decembrie 2017, putem observa că numărul autoturismelor diesel a crescut cu aproape 400.000 de unități, de la 2,11 milioane de mașini la 2,51 milioane de unități, în timp ce numărul “benzinarelor” s-a majorat cu mai puțin de 125.000 de unități, de la 3,33 milioane la 3,46 milioane de mașini.
Așa cum se poate observa și din tabelul de mai sus, numărul mașinilor dieselor înmatriculate în România a crescut anul trecut cu 18,7%, în timp ce autoturismele pe benzină au cunoscut o majorare de doar 3,7%.
Primul județ care a trecut pe DIESEL
Așa cum spuneam și mai sus, primul județ în care numărul autoturismelor pe motorină l-a depășit pe cel al mașinilor pe benzină s-a întâmplat în 2014, fiind vorba de Bistrița-Năsăud.
În anul următor, acest fenomen s-a înregistrat și în Sălaj, iar în 2016 în club s-a alăturat și județul Maramureș.
Anul trecut, încă două județe au ales dieselul, Satu Mare și Suceava, astfel că mașinile diesel depășesc numărul autoturismelor pe benzină.
Județul care a trecut pe Diesel
La 31 decembrie 2017, în județul Bistrița-Năsăud parcul auto era format din 101.179 de autovehicule, din care numărul autoturismelor reprezenta peste 75% (76.929 unități). Conform datelor DRCPIV, autoturismele pe motorină înmatriculate au ajuns la un număr de 45.631, ceea ce înseamnă aproape 60% din total.
Doar anul trecut, numărul autoturismelor la nivelul județului a crescut cu 8.769, din care numărul mașinilor pe benzină s-a majorat cu 775 de unități, iar al cel pe motorină de 10 ori mai mult (7.975).
Trist este că majoritatea mașinilor înamtriculate de bistrițeni sunt vechi. Astfel, dacă la finele anului 2015, autoturismele mai vechi de 12 ani din Bistrița –Năsăud reprezentau doar 63% din total, la 31 decembrie 2017 această categorie ajunsese la 75%, mai exact 57.463 dintr-un total de 45.631 de autoturisme.
De ce aleg românii mașinile diesel
Deși mașinile cu motorizare pe benzină sunt, de regulă, mai ieftine decât cele pe motorină, iar întreținerea lor necesită costuri mai mici, când vine vorba de consum atunci balanța înclină clar spre mașinile diesel, astfel că sunt preferate de români.