Producţia auto din România va creşte cu 63% în ur­mătorii cinci ani, în contextul în care şi industria mondială de profil a intrat pe un trend ascendent, conform studiului Autofacts al PwC.

Aflată într-un moment extrem de dificil, industria auto românească primeşte şi veşti bune. PricewaterhouseCoopers (PwC) estimează că numărul de vehicule uşoare asamblate local va creş­te de la 296.310 de unităţi, în 2009, la 483.171 de unităţi, în 2014. Creşterea de 63,1% a producţiei autohtone se plasează peste media de 49,1% a întregii industrii auto mondiale. Cu toate acestea, România nu va reuşi să avanseze în clasamentul mondial al statelor producătoare de automobile, rămânând, ca şi în 2009, pe poziţia 26. La nivelul zonei ECE (Europa Centrală şi de Est), ne aflăm în acest moment pe poziţia a şasea, după Cehia (932.801 unităţi), Polonia (873.855 unităţi), Turcia (852.817 unităţi), Rusia (645.645 unităţi) şi Slovacia (434.771 unităţi). Creşterea estimată pentru următorii cinci ani va fi mai mică decât cele din Rusia (228,9%) şi Ungaria (68,1%), dar mult mai mare decât cele din restul ţărilor din regiune.

210-51816-capital_14_mica.jpgDacă în privinţa producţiei estimările analiştilor PwC sunt susţinute de potenţiala producţie cumulată a uzinelor Dacia din Mioveni şi Ford de la Craiova, în domeniul vânzărilor, situaţia nu se anunţă la fel de optimistă. Paul Flanagan, directorul de vânzări al Ford în România, consideră că piaţa de la noi va atinge 500.000 de unităţi abia în 2018. Conform oficialului, această ţintă poate fi atinsă şi mai devreme, dacă situaţia economiei româneşti se va îmbunătăţi.

210-51817-capital_14.jpgRevenind la potenţialul României, este de luat în seamă şi declaraţia preşedintelui ACAROM, Constantin Stroe, care consideră că „avem potenţial, din toate punctele de vedere, pentru a atrage încă un producător de automobile, al treilea, şi chiar sunt perspective şi semnale în acest sens. Intrarea pe piaţă a unui nou constructor nu va afecta poziţia Dacia, exemplu fiind prezenţa Ford, care, din contră, stimulează industria auto locală. În aceste condiţii, este de dorit sau nu o uzină a unui constructor chinez în România?“. Deşi şeful ACAROM nu a menţionat despre ce producător ar putea fi vorba, în presa internaţională au apărut informaţii despre negocieri purtate de Jianghuai Automobile cu guverne din zona centrală a Europei.

Se ajustează capacitatea de producţie

Dacă România va reuşi să atragă un al treilea producător, este încă greu de estimat. Cert este însă că un astfel de demers ar putea propulsa producţia auto a României mult peste estimările PwC, care se bazează pe informaţiile actuale. Până atunci, raportul Autofacts arată clar că atât de menţionata criză a supracapacităţii tinde să se estompeze în toate statele lumii. Astfel, dacă în 2009, obligaţi de reducerea drastică a vânzărilor, constructorii auto utilizau doar 66,2% din întreaga lor capacitate de producţie, în 2014, este de aşteptat ca indicele de capacitate utilizată să atingă 82,63%.

Ca urmare a creşterii capacităţii utilizate, dar şi a deschiderii unor noi uzine, producţia la nivel mondial, estimată de PwC pentru 2014, este de 85,2 milioane de unităţi. Dintre acestea, 11,7 milioane vor fi produse de concentrarea Volkswagen – Suzuki, 10,6 milioane, de alianţa Renault – Nissan – Daimler, şi 10,5 milioane, de grupul Toyota. De asemenea, în 2014, clasamentul mondial al statelor producătoare de vehicule uşoare va fi dominat de China, urmată de SUA şi Japonia.

Estimările PwC arată clar că industria auto a reintrat pe un trend ascendent, însă totul poate fi dat peste cap dacă apare o nouă criză asemănătoare celei prin care au trecut toţi producătorii.