România vrea să cumpere Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova
Guvernul de la București va începe discuțiile cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru ca, prin intermediul Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, să cumpere toate acțiunile deținute de BERD, prin Danube Logistics SRL, la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.
Echipa de negociere pentru achiziționarea portului moldovean de către statul român va fi condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Bogdan Stelian Mîndrescu. Ea va include reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și ai altor instituții relevante. Guvernul de la București face acest pas și pentru că o companie bulgară, MBF Port Burgas, are intenția de a cumpăra un pachet de acțiuni la Danube Logistics SRL pentru a investi în acest port.
În anul 2023, premierul României, Marcel Ciolacu, spunea că România ar putea cumpăra portul respectiv. El a reamintit tuturor importanța strategică a Portului Constanța, precizând că nu se știe ce se va întâmpla cu Portul Odesa după ce se va termina războiul din Ucraina.
Portul Internațional Liber Giurgiulești, unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre
Danube Logistics este compania care investește și operează Portul Internațional Liber Giurgiulești, cel mai important port fluvio-maritim din Republica Moldova.
Din anul 2005, Danube Logistics s-a concentrat pe dezvoltarea sa, devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, ajutând companiile moldovenești să facă comerț cu piețele internaționale. Danube Logistics SRL este deținută integral de compania olandeză: Danube Logistics Holding BV. BERD este proprietarul final al acestui grup de companii, conform profit.ro.
Despre Portul Internațional Liber Giurgiulești
Portul Internațional Liber Giurgiulești este singurul port din Republica Moldova care poate fi folosit de nave maritime, fiind situat la kilometrul 133,8 al Dunării, în sudul țării, la granița cu România și Ucraina.
El este un punct logistic important care le oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, având acces la trei tipuri de infrastructură de transport. Este situat pe Dunăre, în zona sa maritimă. Poate primi atât nave fluviale, cât și maritime, cu adâncime de până la 7 metri și o capacitate de până la 10.000 de tone. În prezent, oferă servicii de transbordare la patru terminale:
- un terminal petrolier, care are rezervoare cu o capacitate de 45.000 de tone și prin care se importă produse petroliere și îngrășăminte lichide, și se exportă ulei de floarea-soarelui;
- două terminale cerealiere pentru exportul de cereale și semințe;
- un terminal pentru mărfuri generale și containere, unde sunt manipulate diverse mărfuri. La import, aici ajung cărbune, îngrășăminte, oțel și materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș. La export, se trimit cereale, semințe, șrot, DDGS (un subprodus furajer) și fier vechi.