Acum șase ani, lumea din businessul local a fost, într-un fel, uimită de mișcarea pe care Ovidiu Tender o făcea pentru a-și spori afacerile: a decis să investească în aviație. Un pas sofisticat atunci, dar care nu a mers întocmai cu planurile pe care omul de afaceri și le făcuse. Ceva parcă a încetinit procesul prin care o afacere din industria aeriană se transformă într-una foarte profitabilă. „Am cumpărat atunci o companie și, vreme de cinci ani, am avut neșansa să nu am parte de cel mai bun management. De un an și ceva, a preluat conducerea companiei

Cătălin Buțu “, spune omul de afaceri. Cu alte cuvinte, compania Ten Airways, deținută de Tender și aflată sub conducerea lui Cătălin Buțu, intră pe piața zborurilor regulate pe care le va opera prin noul brand Fly România, începând cu 15 mai. La prima vedere, pare a fi o rețetă clasică de business: unul dintre cei mai bogați oameni din România (n.r. – locul 6 în ultima ediție a TOP 300 Capital, cu o avere estimată la 500 milioane de euro) pune la punct un plan nou și îl transformă în activitate. Bineînțeles, susținut fiind din alte businessuri strategice. Privind mai în amănunt, însă, este clar că lucrurile au fost analizate din toate unghiurile până a se lua decizia că cel mai potrivit este acest nou model de business: rute și destinații preferate de români și nu foarte bătătorite de alte companii aeriene.

„În această iarnă am ajuns la concluzia că, pentru dezvoltarea companiei, este necesară crearea unui departament de vânzare propriu, unde putem să ne asigurăm o poziție. Am luat în calcul rutele unde este loc pentru încă un operator, doi sau chiar trei. Am vizat rute neacoperite“, detaliază managerul Cătălin Buțu.

Industrie cu potențial

Cu un scurt exemplu: aeroportul din Timișoara are un trafic de business bun și este acoperit de doi operatori. În context, este loc de creștere și aici. „Frecvența zborurilor București-Timișoara va fi aproape zilnică, mai puțin sâmbăta“, adaugă Buțu. Mai pe înțelesul tuturor, sub brandul Fly România, compania Ten Airways va opera zboruri pe rute interne din București spre Timișoara și Tulcea, precum și pe rute externe, cum ar fi din București spre Verona, Genova, Barcelona, Frankfurt sau Antalya. În plus, potrivit lui Cătălin Buțu, unul dintre avantaje este legat de preț, mai mic decât în cazul companiilor de linie concurente și comparabil cu cel al companiilor aeriene low-cost. Mai exact, pentru rutele interne tarifele vor fi unice, adică 69,9 euro pentru un zbor București-Timișoara și 49,9 euro spre Tulcea, în timp ce pentru zborurile internaționale tarifele pornesc de la 29,9 euro pe zbor.

Cât de bună se va dovedi mișcarea lui Ovidiu Tender rămâne de văzut. Cert este că industria aeriană locală are potențial: anul trecut, 10,5 milioane de pasageri au fost îmbarcați și debarcați pe cele mai mari aeroporturi din România. Această cifră se traduce printr-o creștere de 30% comparativ cu 2007. Pentru acești pasageri au  intrat în competiție atât companii de linie (Tarom, Carpatair, Air France), cât și companii low-cost (Blue Air, Wizz Air). Aeroportul Henri Coandă București a atras cel mai mare număr, 7,5 milioane de pasageri.

De altfel, situația celui mai mare aeroport din țară s-a schimbat radical la începutul lui 2012, când al doilea cel mai aglomerat aeroport al României, Băneasa, și-a închis porțile pentru traficul de masă, zborurile low-cost fiind mutate pe Otopeni. Astfel, traficul pe Otopeni a crescut atunci cu 41%.

 100 de mii de pasageri au estimat reprezentanții companiei că vor transporta anul acesta; cursele interne ar putea acoperi 30% din venituri

Acum 6 ani am decis să investesc în aviație. Am cumpărat o companie și, vreme de 5 ani, nu am avut cel mai bun management.
Ovidiu Tender, proprietar Ten Airways

 

 Afacerile lui Ovidiu Tender

  • 500 Milioane de euro, averea estimată în ultima ediție a TOP 300 Capital, fiind  pe locul 6, între cei mai bogați români; 
  • Grup Deține mai multe afaceri în domenii diverse precum energie, minerale, chimie, imobiliare, agricultură, transport aerian;
  • 2008 Este anul în care a cumpărat Jetran Air, care, ulterior, a intrat în lichidare, avioanele fiind trecute pe firma Ten Airways;
  • Nou Cu brandul Fly România, Tender intră în piața aeriană a zborurilor regulate, devenind un concurent direct pentru Tarom și alte companii de linie sau low-cost;
  • 15 Milioane de euro este cifra de afaceri estimată pentru compania aeriană, anul acesta