Autorităţile de la Bucureşti au prezentat un proiect important, care îşi propune să vină în ajutorul românilor afectaţi de fenomenul sărăciei.
1,5 milioane de români vor fi scoşi din starea de deprivare materială severă
Este vorba despre un proiect de lege al Ministerului Muncii, ce are în vedere scoaterea a 1,5 milioane de români din starea de deprivare materială severă.
Totul se va realizat prin eliminarea Indicatorului Social de Referinţă şi introducerea Venitului Minim de Incluziune (VMI), care implică creșterea valorii ajutoarelor şi a numărului de beneficiari. Este vorba despre angajamente asumate în programul de guvernare, dar şi în PNRR.
Potrivit datelor statistice din 2020, rata deprivării materiale din punct de vedere economic este în România de 32,8%, ceea ce înseamnă că afectează circa 6,2 milioane de persoane.
Mai mult, rata deprivării materiale severe este de 15,2%, adică în jur de 3 milioane de români se află în situații critice de viață. Rata riscului de sărăcie sau excluziune socială în 2020 a fost de 30,4%, afectând 5,7 milioane de persoane.
„Măsurile actuale reprezentate de ajutorul social prevăzut de Legea nr.416/2001 cu modificările și completările ulterioare și alocația pentru susținerea familiei reglementată de Legea nr.277/2010 republicată, cu modificările și completările ulterioare, în contextul creșterii prețurilor la toate categoriile de produse și servicii, nu mai pot să asigure sprijinul necesar pentru satisfacerea unui nivel de trai minimal”, se arată în noul proiect de lege al Ministerului Muncii, care a beneficiat şi de consultanţă din partea Băncii Mondiale.
Va apărea Venitul Minim de Incluziune în România
Venitului Minim de Incluziune (VMI) va fi constituit din două componente, prin consolidarea doar a venitului minim garantat și a alocației pentru susținerea familiei în acord cu scopul VMI prevăzut la art.3 alin.(1) din lege:
„Venitul minim de incluziune reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal, astfel cum acesta este definit de art. 54 din Legea nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, pentru familiile şi persoanele singure aflate în situaţia prevăzută la art. 1 alin. (2), precum şi pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educaţie.”
Raportarea la Indicatorul Social de Referinţă (ISR) va fi eliminată. Textul actual al Legii nr.196/2016 raportează nivelul de venituri și cuantumul beneficiilor atât la valoarea ISR, cât și la o valoare nominală exprimată în lei.
Această dublă referință face dificilă interpretarea corectă a textului normativ și având în vedere că nu toate beneficiile de asistență socială acordate sunt raportate la acesta, pentru claritatea reglementării este indicat să avem un singur mod de exprimare a valorii, respectiv menținerea numai a valorilor nominale exprimate în lei.
Cu ce alte prevederi mai vine iniţiativa legislativă a Ministerului Muncii?
Completarea prevederilor legii cu alte categorii de venituri care nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic în condițiile Legii nr.111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic.
Admiterea în program a persoanelor vârstnice fără venituri și fără susținători legali care sunt îngrijite, pe perioadă nedeterminată, în centre rezidențiale. Introducerea acestei reglementări privind persoanele vârstnice fără venituri din centrele rezidențiale, asigură accesul acestora la servicii medicale adecvate, fiind asigurate, conform legii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuției și contribuie totodată la creșterea stimei de sine în condițiile în care pot deține un minim de resurse financiare pentru nevoile proprii.
Actualizarea nivelurilor de venituri și a cuantumurilor componentelor acordate:
- Majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social) și de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent în cazul persoanelor vârstnice, respectiv de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocație pentru susținerea familiei);
- Majorarea nivelului veniturilor din muncă deductibile din venitul total al familiei de la maximum 400 lei la 500 lei.