Românii vor apela în acest an la vacanţe mai ieftine, orientându-se către rezervările din timp, cu reducere, şi către promoţii sau oferte speciale, potrivit unui studiu al agenţiei de turism Exmitur.

Procentul românilor care vor pleca în vacanţă în acest an va fi cu aproximativ 10% mai mic faţă de anul trecut. Astfel, din totalul populaţiei cercetate pentru studiul Eximtur, 58,7% a fost plecată în vacanţă în 2008 şi doar 48,17% va pleca în 2009. Dintre aceştia, cei mai mulţi se vor orienta către alegerea ofertei de vacanţă şi a agenţiei de turism folosind Internetul.

Ce aşteaptă clienţii de la agenţiile de turism

Cu toate că numărul total al persoanelor care vor efectua o vacanţă în acest an va fi mai mic decât în 2008, numărul celor care vor alege o agenţie de turism va fi în creştere, respectiv 14,37% din populaţia studiată, faţă de 13,44%, în 2008.

Principalele aşteptări ale clienţilor de la agenţiile de turism sunt:

  • posibilitatea de a avea control asupra ofertei (prin contract)
  • transparenţa ofertei (să ştie ce plătesc)
  • corectitudinea (să primească serviciul pentru care au plătit)
  • flexibilitatea (agenţia să răspundă nevoilor speciale ale clienţilor)
  • profesionalismul (agenţia să le ofere informaţii corecte şi complete despre vacanţă)

Conform Eximtur, turiştii aleg să călătorească prin agenţii de turism datorită comodităţii, ofertelor promoţionale, serviciilor complete incluse în pachet şi a siguranţei oferite de colaborarea cu agenţia.

Pentru alegerea agenţiei de turism, clienţii se bazează pe:

  • recomandările prietenilor
  • preţuri
  • acoperirea teritorială a agenţiei
  • calitatea serviciilor în agenţie
  • reputaţia agenţiei
  • publicitatea
  • strategia de comunicare a agenţiei

Grecia şi Turcia, destinaţiile favorite din străinătate

Pentru anul acesta, litoralul românesc al Mării Negre este principala destinaţie, urmat de Valea Prahovei/Braşov, Delta Dunării şi zona Sibiului. Din totalul populaţiei, 20% este deja hotărâtă să îşi petreacă vacanţa în România, în 2008 procentul fiind similar.

În ceea ce priveşte destinaţiile externe, cele mai solicitate în 2009 vor fi Grecia (8,53%), Turcia (7,8%), urmate de Austria (3,86%), Italia (3,72%), Spania (3,23%), Bulgaria (2,91%), Tunisia (1,85%), Egipt (1,82%) , Franţa (1,82%), Croaţia şi Ungaria (cate 1,42%).

Cercetare desfăşurată în opt mari oraşe

Studiul Eximtur a fost realizat în perioada februarie – martie. Cercetarea s-a realizat pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia din orasele în care agenţia deţine agenţii proprii, respectiv Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Sibiu, Oradea, Arad, Baia Mare şi Suceava.

Eximtur are 12 agentii proprii şi a încheiat anul 2008 cu o cifră de afaceri de 40,5 milioane euro.