Valoarea cumpărăturilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017, cu peste 40% mai mult decât în 2016, când s-au înregistrat 1,8 – 2 miliarde de euro.
Acest lucru ar însemna că românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro în fiecare zi din an pentru cumpărături prin internet, potrivit cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC. Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
“Anul 2017 a fost un an spectaculos pentru comerțul online românesc, înregistrându-se o creștere semnificativă de aprox. 40% comparativ cu 2016 și atingând, astfel, pragul de 2,8 miliarde de euro doar e-tail, fără servicii. Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton. Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijat deloc ritmul și potențialul de creștere care ne poate duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde de euro”, spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
Creșterea de aprox. 40% de la un an la altul înregistrată de piața românească de e-commerce este una din cele mai mari creșteri la nivelul Uniunii Europene. Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situează la aprox. 5,6%, în creștere față de 4%, cât se înregistra în 2016. Cu toate acestea, procentul este încă mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic.
Potrivit ultimului raport ONU (UN Department of Economic and Social Affairs), populația României a scăzut de la 19,4 milioane de locuitori în 2016 la 19,1 milioane de locuitori în 2017. Dintre aceștia, peste 11 milioane sunt utilizatori de internet, conform ultimului raport al Institutului Național de Statistică pentru primul semestru al anului 2017.
Rata de penetrare a internetului a crescut ușor comparativ cu 2016, statisticile ANCOM arătând că sunt 4,6 milioane de conexiuni internet fix în bandă largă (+6% față de 2016) și 16,6 milioane de conexiuni internet mobil în bandă largă (+13% față de 2016). Astfel, rata de penetrare a internetului fix la 100 de gospodării este de aprox. 55%, iar rata de penetrare a internetului mobil la 100 de locuitori este de 85%.
În aprilie 2017, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 1012 repondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune. Potrivit studiului, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar, iar 62% dintre aceștia au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani.
Cumpărătorii online vizitează 9 magazine pe an cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare.
Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine: neîncrederea că produsele prezentate pe site corespund realității, imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele înainte de achiziție, neîncrederea în calitatea serviciilor magazinelor online și plata taxelor de transport suplimentar față de prețul produsului atunci când acesta este achiziționat online. De cealaltă parte, cumpărătorii online preferă shopping-ul prin internet pentru că: economisesc timp, oferta de produse este mai bogată, pot compara produsele ușor, este mai ieftin și mai comod online.
Peste 7.000 de magazine online în România
Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta a crescut semnificativ de la aprox. 5.000 de magazine în 2016, la peste 7.000 de magazine online în 2017. Potrivit oficialilor eMAG, tendința de creștere se va accentua în 2018, estimându-se dublarea numărului de comercianți online la aprox. 14.000 – 15.000. Conform ultimelor cercetări, există deja aprox. 25.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de “adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cele 7.000 de magazine sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luate în calcul.
Principalele categorii de produse vândute în 2017
Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.). Clasamentul este similar cu anul 2016, dar potrivit estimărilor principalilor jucători, verticala de Fashion crește acelerat și va devansa produsele din gama Electro-IT&C în aprox. 5 ani, devenind principala categorie de produse comercializate online din punct de vedere volum generat. De asemenea, categoria de produse Home & Deco are un potențial uriaș de creștere.
O particularitate importantă a anului 2017 constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, explicată prin creșterea salariilor și, deci, orientarea consumatorilor către produse de calitate mai bună. De asemenea, a crescut și numărul de produse achiziționate la o cumpărătură și, implicit, valoarea medie a tranzacțiilor. Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a crescut de la 669 lei în 2016 la peste 800 de lei în 2017, cu anumite momente din an (ex.: Black Friday) când valoarea s-a apropiat sau chiar a depășit pragul de 1.000 de lei. De asemenea, creșteri semnificative ale coșului mediu s-au înregistrat și în segmentul Fashion, de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017, în funcție de anumite momente din an și de tipul de produse comercializate (brand – unde valorile sunt mai mari vs. non-brand – produse cu valoare mai mică).
Pe categoria Home & Deco valoarea medie a tranzacției este similară cu cea din 2016, respectiv aprox. 480 de lei.
În cazul librăriilor online, valoarea medie a coșului variază între 80 și 100 de lei, fiind într-o ușoară creștere comparativ cu 2016. Doar în cazul articolelor pentru copii (puericultură), valoarea medie a tranzacției este pe un trend descendent de cel puțin 3 ani, continuând să scadă ușor și în 2017 de la 203 lei la 195-200 lei.
“Mobile” a continuat să fie principalul trend al anului 2017, iar tendința se va păstra și în 2018. Principalele magazine online românești au înregistrat creșteri semnificative de trafic generat de dispozitivele mobile: aprox. 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016. Generația Millennials este cea care împinge procentele tot mai sus, majoritatea tinerilor făcând cunoștință cu internetul direct pe telefonul mobil și rareori pe desktop.
În cazul magazinelor online care au aplicații de mobil dedicate, rata de conversie generată de dispozitivele mobile a depășit deja desktop-ul. În schimb, în cazul magazinelor online “mobile friendly”, unde vizitele se fac din browser, rata de conversie de pe mobil este încă la jumătate față de desktop. Tot mai multe magazine online românești au înțeles trend-ul și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile, dar slaba optimizare a temei de mobil care generează timpi mari de încărcare rămâne încă principala provocare a majorității magazinelor online autohtone.
Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalii factori în luarea deciziei de cumpărare sunt, în ordine: prețul cât mai mic, încrederea pe care o conferă magazinul (brand reputation), timpul de livrare cât mai scurt, claritatea și calitatea informațiilor de pe site, ergonomia site-ului (ușurința în navigare și în procesul de cumpărare și estetica site-ului), politica de fidelizare a magazinului online.
Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.
Procentul de plăți prin card a crescut
Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare de aprox. 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți PayU și mobilPay, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ de la aprox. 8% în 2016 la 12-14% în 2017. Diferența de 1-2 procente până la 100% este dată de alte metode de plată precum online banking, micro-plăți prin sms etc.
Potrivit estimărilor principalilor procesatori, volumul total al plăților online prin card a depășit pragul de 1,1 miliarde de euro în 2017, în creștere comparativ cu 2016, când s-au înregistrat 745 de milioane de euro (sursa: RomCard).
Conform ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în weekend-ul de Black Friday (17-19 noiembrie 2017), românii au cumpărat produse de peste 200 de milioane de euro, cu 35% mai mult față de valoarea de 130 de milioane de euro înregistrată în 2016. Creșterile de Black Friday sunt semnificative de la an la an: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016 – 200+ mil. EUR Black Friday 2017.
Tot mai multe magazinele online aleg să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 25-30%.
Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): ANCOM, ARMO, Breeze Mobile, eMAG, GPeC, Institutul Național de Statistică, iSense Solutions, mobilPay, PayU, RomCard, United Nations Department of Economic and Social Affairs.