Luna octombrie a anului 2024 aduce atât creșteri, cât și scăderi pe piața auto din România. Conform datelor oficiale, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 1,6% față de aceleași perioade ale anului trecut, iar vehiculele electrificate continuă să câștige teren.
Totuși, segmentul vehiculelor comerciale grele a înregistrat o scădere semnificativă. Pe ansamblu, octombrie a fost marcată de o evoluție mixtă, influențată de tipul de autovehicul și tehnologia de propulsie.
Înmatriculările de autoturisme în creștere
În octombrie 2024, înmatriculările de autoturisme noi au ajuns la 11.464 de unități, ceea ce reprezintă o creștere de 1,6% față de aceeași lună din 2023.
Acest avans este susținut de o creștere anuală de 3,6% înregistrată pe întreg anul 2024, scrie raportul de la APIA.
În contrast, autoturismele electrice pure au suferit o scădere semnificativă, de 49,7%, ajungând la o cotă de piață de 4,9%, în timp ce hibridele plug-in au înregistrat un progres modest, de 0,7%.
Detalii pe mărci și modele
În ceea ce privește mărcile, Dacia rămâne liderul pieței auto din România, dar a înregistrat o scădere de 5,8% față de octombrie 2023.
Alte mărci, precum Skoda și Hyundai, au avut evoluții pozitive. Hyundai, de exemplu, a înregistrat o creștere de 37,9% în octombrie și o performanță generală solidă de 19,1% pe întreg anul.
Modelele Dacia Logan și Dacia Duster au fost printre cele mai populare, înregistrând creșteri semnificative.
Segmentarea pe tipuri de autoturisme și cotele de piață
Segmentul SUV rămâne dominant pe piață, având o cotă de 51%, în creștere cu 11,2% față de anul trecut. De asemenea, clasa C a înregistrat o creștere considerabilă de 15,9%, iar clasa E a avut o evoluție surprinzătoare de 72,5%.
În schimb, segmentele A și B au înregistrat scăderi semnificative, de 83,4% și respectiv 15,5%. Aceste date reflectă tendințele consumatorilor români care favorizează autoturismele de dimensiuni mari și cu dotări mai avansate.
Creșterea vehiculelor electrice și hibrid
În luna octombrie, autoturismele electrificate (atât 100% electrice, cât și hibride) au avut o cotă de piață de 26,8%, depășind dieselul cu 15,6 puncte procentuale.
Motorizările pe benzină și hibrid benzină au continuat să reprezinte 62% din totalul autoturismelor înmatriculate.
În ceea ce privește vehiculele electrice, Tesla Model 3 a fost modelul cel mai vândut în luna octombrie, cu o creștere de 54% față de anul trecut, urmat de Tesla Model Y, care a înregistrat o scădere de 63%.
Evoluția vehiculelor comerciale ușoare și grele
Pe segmentul vehiculelor comerciale, luna octombrie a adus o creștere de 3,2% în cazul vehiculelor comerciale ușoare și minibuze, dar o scădere semnificativă de 24,7% în cazul vehiculelor comerciale grele și autobuze.
În segmentul vehiculelor comerciale ușoare, Ford a înregistrat o creștere de 32,7%, în timp ce Renault a avut o scădere de 41,7%.
e de altă parte, vehiculele comerciale grele, în special autotractoarele, au suferit scăderi importante, cu o scădere de 26,2% pentru vehiculele de peste 16 tone.
Tendințe pe termen lung și impactul tehnologic
Pe termen lung, creșterea cotele de piață ale vehiculelor electrice și hibride sugerează o tendință de schimbare a preferințelor consumatorilor români, dinspre modelele convenționale pe benzină sau diesel, către soluții mai ecologice.
Această schimbare este favorizată și de politicile guvernamentale care susțin achizițiile de vehicule electrice prin stimulente financiare și reduceri de taxe.
Totodată, evoluția segmentului SUV și a clasei C reflectă o dorință a consumatorilor pentru mai mult spațiu și confort în alegerea vehiculelor.