In urma cu doua luni, firma de consultanta TMI a efectuat un sondaj asupra mediului de afaceri romanesc prin prisma resurselor umane. Au raspuns la intrebari aproximativ 100 de manageri/directori de resurse umane din companii din intreaga tara.
Problemele principale urmarite prin acest studiu s-au referit la:
· provocarile ce stau in fata companiilor;
· provocarile fata de directorii de resurse umane;
· rolul factorului uman in viitor in companii.
Pe langa imaginea cuprinzatoare asupra problemelor sau preocuparilor existente in companiile din Romania, raspunsurile oferite de cei care au participat la sondaj ar putea fi un instrument folositor responsabililor din departamentele de resurse umane in definirea planurilor si activitatilor lor in viitor. Respondentii au apreciat ca in acest moment cele mai importante provocari pentru companii sunt:
· concurenta puternica;
· dezvoltarea angajatilor;
· restructurarea si dezvoltarea companiei.
In mod surprinzator, la data la care s-a efectuat sondajul, situatia economica dificila din Romania nu aparea pe lista celor mai importante probleme sau provocari cu care se confrunta compania, doar 10% din respondenti asezand-o intre primele trei.
O alta concluzie interesanta care rezulta din acest studiu este si aceea ca preocuparile companiilor din Romania sunt similare cu ale celor din Vest. La fel ca in tarile dezvoltate din punct de vedere economic si la noi concurenta este o preocupare importanta, cu mentiunea ca destul de multe raspunsuri din actualul studiu fac referire la concurenta neloiala.
Sondajul releva, de asemenea, un fapt imbucurator pentru starea de lucruri existenta acum in Romania: resursele umane ocupa cel mai mult loc in atentia echipei de conducere. In acelasi timp este foarte incurajator si faptul ca dezvoltarea si schimbarea, restructurarea companiei, sunt o provocare pentru management. Raspunsurile demonstreaza ca mediul economic din Romania ultimilor ani este in continua schimbare si ca o companie nu rezista pe piata sau nu ajunge in varf decat daca isi adapteaza rapid politicile in functie de noile tendinte.
Principalele provocari consemnate de directorii de resurse umane se refera la:
· dezvoltarea angajatilor;
· recrutarea unor oameni de calitate;
· motivarea personalului.
Din moment ce preocuparea numarul unu a acestora este dezvoltarea angajatilor, a abilitatilor, cunostintelor si atitudinii lor, concluzia care se desprinde din aceasta parte a sondajului este aceea ca nivelul salariatilor este sub cel considerat normal. Acest lucru inseamna ca situatia economica se schimba mai repede decat capacitatea oamenilor de a se adapta. Intre elementele considerate necesare pentru dezvoltatarea personalului, 62% din respondenti au apreciat ca trebuie dezvoltate abilitatile de comunicare, 50% – aptitudinile de leadership, 43% – cunostintele in IT, 43% – lucrul in echipa si 40% – managementul serviciilor cu clientul.
Raspunsurile directorilor demonstreaza ca ei constientizeaza ca este deosebit de greu sa gasesti oameni foarte buni pe piata fortei de munca din Romania si cu atat mai putin manageri de buna calitate. Ei spun ca piata de resurse umane este foarte saraca. Ceea ce se spera este sa se identifice oameni care stiu cate ceva despre noile provocari si care vor fi apti sa invete ceea ce trebuie sa faca.
Nivelul de motivare a angajatilor este considerat de respondenti un element-cheie pentru succesul oricarei organizatii. Ceea ce au observat autorii studiului, pe o scara foarte larga in Romania, este atitudinea dezinteresata fata de ocupatie, nepasarea fata de calitatea muncii prestate. Cauzele sunt multiple: de la un salariu sub asteptari pana la o cadere intr-o rutina a muncii, neinteresanta si nesolicitanta.
Angajatii uita spiritul de echipa
Studiul realizat de TMI in Romania este in stransa legatura cu „European Culture Survey”, un studiu pe scara mult mai larga realizat de TMI (in perioada 1998-1999) in randul a aproape 100.000 de angajati din tarile Europei Centrale si de Vest. Angajatii din diferite sectoare economice si cu diferite pozitii in companii au fost invitati sa raspunda unor intrebari directe adresate de operatorii TMI. Rezultatele alarmante au reusit sa atraga foarte serios atentia managerilor:
· unul din zece angajati isi cauta un loc de munca fara sa-si fi informat seful direct;
· patru din zece angajati au raspuns NU la intrebarea „Sunteti mandru sa fiti angajat in aceasta companie?”
· opt din zece angajati erau indiferenti fata de companie si nu se simteau responsabili de rezultatele ei.
· doar doi din zece angajati erau mandri ca lucrau in compania respectiva. Ei vorbeau despre companie in-
tr-un mod pozitiv, criticau doar in interiorul companiei si intr-un mod constructiv si erau gata sa preia initiative pentru imbunatatirea rezultatelor ei. Autorii studiului efectuat in Romania considera ca situatia este destul de asemanatoare si la noi. Pentru o mai buna cunoastere a atitudinii angajatilor din companiile romanesti fata de valori cum ar fi responsabilitatea, spiritul de echipa, loialitatea, initiativa, TMI Romania intentioneaza sa demareze un studiu complex, similar celui european.
Pana atunci, presedintele companiei, Claus Moller, a incercat sa arate directorilor prezenti la conferinta organizata pe 14 iunie la Hilton in Bucuresti ca succesul multor organizatii se bazeaza pe mobilizarea energiei tuturor angajatilor - „Employeeship”. Incepand din anul 1975, el chiar a contribuit la succesul multor organizatii, printr-o abordare pragmatica a provocarilor cu care acestea se confrunta. Presedintele companiei TMI spune ca directorii trebuie sa se concentreze pe factorul uman si compara organizatiile cu echipele din sport, sustinand ca multe dintre caracteristicile unei echipe de succes din sport se potrivesc foarte bine unei organizatii.
Caracteristicile unei echipe de succes
1. Fiecare membru al echipei are o contributie maxima;
2. Fiecare membru al echipei se identifica cu viziunea echipei;
3. Membrii echipei joaca pentru succesul lor si al echipei;
4. Membrii echipei se concentreaza asupra criteriilor de succes;
5. Fiecare are abilitatile profesionale necesare;
6. Fiecare este disponibil spre schimbare instantaneu;
7. Performantele echipei si ale membrilor ei sunt recompensate sau dezaprobate;
8. Fiecare invata si impartaseste informatii si experiente;
9. Liderul echipei si membrii ei impartasesc aceleasi idei;
10. Fiecare membru al echipei se simte responsabil pentru rezultatele echipei.