Înfiinţat în urmă cu cinci ani, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a ajutat deja foarte mulţi români să ajungă la o înţelegere cu banca, lucru ce era imposibil până atunci, neexistând un cadru legal în acest sens.
În urma negocierilor intermediate de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), în cei cinci ani de la înfiinţare, clienţii băncilor din România au obţinut beneficii de 3,5 milioane de euro.
În timp ce costul plătit de comercianţi pentru soluţionarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obţinut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro, o creştere faţă de anul 2019, când beneficiul mediu era de 2.150 de euro, se arată într-un comunicat
În cei cinci ani de la înfiinţare, au avut loc mai mult de 1.500 de negocieri între consumatori şi bănci/IFN-uri, din care 1.300 s-au încheiat cu acordul părţilor. În total, consumatorii au obţinut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.
Acest lucru arată şi calitatea soluţiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialişti cu o solidă experienţă ca avocaţi, profesori universitari sau foşti judecători, mai transmite instituţia.
CSALB a permis, pentru prima dată în România, negocierea pe marginea unui contract existent
Prin înfiinţarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci şi consumatori au putut fi reechilibrate prin scăderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ştergerea parţială sau totală a datoriei.
Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de franci elveţieni (CHF) sau 44.600 de euro, iar unele cazuri şi-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro şi 20% în CHF. Numărul cererilor de negociere a crescut şi el de la un an la altul, iar anul acesta vor fi de zece ori mai multe cereri decât în 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor.
Pe 30 octombrie 2018, CSALB depăşea cifra de 1.000 de cereri înregistrate într-un an. La începutul lunii septembrie înregistra deja 1.900 de cereri pe anul 2020 şi peste 5.800 în toţi anii de activitate, scrie Agerpres.
“În primul rând ne aşteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depăşească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opţiune a oricărui consumator care are o nemulţumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanţele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamaţiile către ANPC vor continua să scadă, iar educaţia financiară a consumatorilor se va îmbunătăţi”, a afirmat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
IFN-urile vor avea un dezavantaj concurenţial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă
El se aşteaptă ca IFN-urile să devină cel puţin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori. Ţinând cont că IFN-urile şi băncile activează pe aceeaşi piaţă a serviciilor financiare, putem spune că instituţiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurenţial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulţumirilor semnalate de consumatori.
“Credem că opţiunea concilierii va fi tot mai cunoscută şi utilizată în rândul persoanelor juridice. CSALB poate soluţiona începând cu acest an şi problemele legate de plăţi şi emiterea de monedă electronică. Nu în ultimul rând, aşteptăm să se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri de a înregistra CSALB în reţeaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ne va da acces la experienţa entităţilor FIN-NET similare din toată Europa şi ne-ar permite evoluţii, în special pe partea de digitalizare şi de pregătire a resursei umane. Totodată sperăm ca după cinci ani de la înfiinţare să fie posibilă în Parlament şi transformarea OG 38/2015 în lege”, a mai precizat Alexandru Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.