Criza sanitară i-a determinat pe angajații români să-și drămuiască banii cât mai bine, limitându-și cheltuielile la strictul necesar, și să încerce să economisească mai mult, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Doi din trei vor să păstreze acest obicei căpătat în perioada stării de urgență și după pandemie.
Printre obiceiurile dobândite în ultima perioadă pe care angajații au în plan să le păstreze se numără și grija mai mare pentru sănătate și timpul petrecut în natură, alături de cei apropiați (60%). Alți 48% s-au obișnuit, totodată, să evite zonele aglomerate și să facă mai mult sport (39%), să gătească mai des acasă (35%), dar și să continue să lucreze remote cât mai mult posibil (32%) și să cumpere preponderent online (25%). De altfel, 65,5% dintre cei chestionați afirmă că vor să mențină un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, motiv pentru care intenționează să pună mai puțină presiune pe ei (32%) și să prioritizeze viața personală în locul carierei (27%).
La capitolul achiziții pe care le-au amânat sau redus în pandemie și vor continua să le limiteze și în perioada următoare, 48% dintre respondenții la sondajul BestJobs menționează hainele, 45% au renunțat la călătorii și vacanțe, alți 44% s-au abținut să cumpere electronice și electrocasnice, iar 33% spun că au limitat achizițiile pentru hobby-uri. Totuși, în perioada următoare, 33% dintre angajații românii au în plan să crească cheltuielile pentru concedii și 28% pentru serviciile de îngrijire personală.
Din perioada izolării, 30% dintre cei chestionați spun că le lipsește timpul petrecut alături de cei apropiați, în timp ce 27,6% menționează starea de siguranță pe care au simțit-o, fiind mai puțin expuși riscului de infectare.
Recrutarea noilor angajați se mută tot mai mult online
Starea de urgență a topit și niște idei preconcepute. 33% dintre angajații români și 40% dintre angajatorii care au răspuns sondajului BestJobs consideră că recrutarea post-Covid 19 se va face aproape în totalitate online. În același timp, 29% dintre angajați și 15% dintre angajatori cred că în procesul de recrutare va fi necesar, pe lângă CV, și un video de prezentare, iar un sfert dintre angajați și 35% dintre angajatori se așteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini. În plus, firmele respondente subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți (22,5%).
De altfel, mai mult de jumătate dintre angajatorii români (55%) se pregătesc să reziste într-un mediu de afaceri post-Covid 19 mai ostil, dar afirmă că vor menține un mix între promovări interne în poziții de management și recrutare de candidați din extern (50%). Totodată, cei mai mulți (35%) spun că vor păstra în mare parte stilul de muncă remote din ultimele luni și vor continua să dezvolte componenta online a businessului (34%).
Când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, și angajații (82%) și angajatorii (70%) pun pe primul loc creșterea numărului șomerilor, urmată de scăderea salariilor și reducerea beneficiilor extrasalariale. Dacă angajatorii au observat că a crescut numărul celor care vor să-și schimbe jobul (25%) și candidații sunt mai ușor de găsit (30%), 65% dintre angajații care au răspuns sondajului Bestjobs au constatat că joburile sunt mai greu de găsit.
Sondajul a fost efectuat în perioada 26 iunie – 2 iulie 2020, pe un eșantion de 969 de utilizatori de internet și 142 de companii mici și medii din România.