Primii opt mari retaileri de bricolaj au înregistrat, în 2009, o cifră de afaceri de peste un miliard de euro, cu aproape 200 de milioane de euro mai puţin faţă de anul precedent.
În 2009, doar doi retaileri din branşă, Bricostore şi Dedeman, au reuşit să raporteze profit. Restul jucătorilor din această piaţă, estimată la 2,1 miliarde de euro, inclusiv liderul Praktiker, au anunţat pierderi. Bricostore, care reuşise să se apropie de lider, este acum preocupat să nu piardă locul secund în favoarea lui Dedeman. Spre deosebire de Bricostore, a cărui cifră de afaceri a scăzut în 2009 la 178,3 milioane de euro, Dedeman a terminat anul în creştere, bifând în dreptul veniturilor 251,8 milioane de euro şi 24,6 milioane de euro la profit, de aproximativ 2,5 ori mai mare ca al retailerului francez. Explicaţia să fie oare aceea că Dedeman, companie locală, cunoaşte consumatorul român mai bine decât investitorii străini?
Spre deosebire de anii 2007 şi 2008, când piaţa construcţiilor creştea precum Făt-Frumos, iar afacerile magazinelor de tip do-it-yourself (DIY) înfloreau spectaculos, în 2009 românii au abandonat construcţiile noi şi s-au axat mai mult pe renovări. „La fel ca şi în alte segmente de retail, au apărut schimbări ale comportamentului de consum. S-a accentuat tendinţa românilor de a se orienta în special către produsele destinate activităţilor de reamenajare“, spune Monica Hodor, directorul general interimar al Praktiker. „Deşi simt în continuare o mare nevoie de a investi în proiecte de amenajare, oamenii au în 2010 un comportament mult mai reţinut, chiar şi când investesc în aranjarea locuinţei“, completează ea.
Factorul care a aruncat competiţia în aer este preţul. Retailerii încearcă să fure clienţii concurenţei prin campanii ingenioase de discounturi. „O parte din clienţi au devenit mai puţin loiali atât din cauza noului context economic, cât şi din a modului de comunicare al retailerilor, concentraţi exclusiv asupra preţurilor“, declară Romano Quinzy, director general al OBI România, care ţine să sublinieze că firma sa nu se rezumă la comercializarea produselor ieftine. Cifra de afaceri înregistrată de OBI în 2009 a fost de 32,5 milioane de euro, mai mare de şase ori decât cea din 2008, primul an în întregime petrecut în România.
Cumpărături mai multe, doar la promoţie
Potrivit unui studiu al companiei IMRCG Consulting, în ultimul an, clientul magazinelor de tip DIY a devenit mult mai exigent când merge la cumpărături. Aproximativ 90% dintre clienţi consideră că este important ca magazinul să aibă o gamă largă de produse, iar 82% au pretenţia să li se ofere un foarte bun raport calitate-preţ. În anul precedent, aceste exigenţe erau cotate la 81% şi respectiv 75% din clienţi.
Fără să dezvăluie valoarea medie a coşului de cumpărături, retailerii afirmă, aproape unanim, că bonul de casă a fost mult mai modest în 2009 faţă de 2008. Ocazional, însă, au reuşit să revigoreze vânzările cu ajutorul campaniilor derulate împreună cu diverşi parteneri. „Am avut parteneriate cu Petrom-OMV şi Orange, care s-au dovedit foarte bune şi potrivite pentru clienţii noştri“, spune Monica Hodor. „Aceste campanii, ca şi alte proiecte speciale derulate în 2009, au reuşit să ridice valoarea bonului de casă cu 13% până la 33%, iar numărul de clienţi cu 5% până la 20%“, adaugă ea. Rezultatul: menţinerea cifrei de afaceri din 2009 la un nivel similar celui care fusese atins cu un an în urmă, însă numai la valoarea în lei. Praktiker a înregistrat, anul trecut, venituri de 1.091.333.015 lei (257,5 milioane de euro) faţă de 1.125.661.887 lei (305,8 milioane de euro) cât realizase în 2008.
Retailerul cel mai afectat de scăderea consumului au fost Ambient, a cărui cifră de afaceri s-a înjumătăţit în 2009, ajungând la 104,4 milioane de euro.
2,1 mld. de euro este valoarea estimată a pieţei do-it-yourself din România în 2009, în scădere cu circa 25% faţă de anul anterior