În plină criză, piața bicicletelor se dezvoltă rapid, românii cu venituri medii și ridicate cheltuind între 500 de euro și 5.000 de euro pentru o bicicletă.
În sezon, pe străzile din România circulă câteva mii de bicicliști, persoane care au renunțat la mașină pentru mijloace de locomoție mai prietenoase cu sănătatea lor, dar şi cu mediul. Normal, bicicletele sunt şi mult mai ieftine decât automobilele. Însă doar la prima vedere, deoarece există și un segment premium ce ţinteşte acei clienţi care cumpără biciclete scumpe, ca o mărturie a statutului social.
„O parte dintre cei care le achiziționează nu sunt foarte pasionați de biciclete, însă sunt conștienți că trebuie să facă mișcare. Ei vor o garanție a calității și o recunoaștere a statutului lor social“, spune fondatorul asociației „Bate Șaua să priceapă iapa“, George Culda, cunoscut sub numele de GeoBateȘaua. „De asemenea, cei care participă la competiții, de două-trei ori pe an, urmăresc să aibă rezultate bune, cumpără biciclete scumpe pentru că sunt performante“, adaugă acesta.
Mai exact, în 2010, s-au vândut în România biciclete care costau și peste 8.000 de euro, dar și de 6.000 – 4.000 de euro, prețuri la care se puteau achiziționa lejer mașini second-hand precum Volkswagen Polo, Opel Astra (an de fabricație 2006) sau Citroën C1 (versiunea 2008). România pare mai degrabă sensibilă la modă şi la ce spun cei din jur decât la utilitatea unui produs.
Ce preferă românul
Potrivit celor din industrie, piața bicicletelor crește de la an la an, pentru că fenomenul se amplifică foarte repede, se deschid magazine în țară, iar celor deja existente le crește numărul de clienți. „Sunt importatori care au crescut și cu 50% în 2010, deși își făcuseră planul să vândă doar un anumit număr de biciclete“, dezvăluie Culda.
„Anul de criză este benefic, pentru că oamenii ajung la concluzia că bicicleta este mai eficientă și mai puțin costisitoare decât alte mijloace de transport“, adaugă el. În anul 2009, potrivit statisticilor Bike Europe, la nivelul Uniunii Europene se vindeau 19,1 milioane de biciclete, cele mai multe achiziționate de germani (3,85 milioane).
Vânzările din România însumau 120.000 de biciclete, mai mult decât cumpărau ciprioții, slovenii sau maltezii, dar mai puțin decât vecinii noștri bulgari (180.000). Cele mai multe biciclete achiziționate în România au un preț de până la 1.000 de lei, chiar și așa segmentul acesta modificându-se în ultimii ani, întrucât oamenii, chiar dacă achiziționează o bicicletă ieftină, nu o cumpără pe cea mai ieftină. Persoanele cu venituri medii se orientează către produse de 1.000-2.500 de lei, iar cele cu venituri medii spre mari optează pentru biciclete de 2.500-4.000 de lei. Un sfert din volumul bicicletelor vândute îl reprezintă cele care depășesc prețul de 4.000 de lei.
Segmentul din piață cu cele mai mari vânzări este cel de „mountain bike“, dar de trei ani se înregistrează o creștere a celui de biciclete de oraș (aici fiind incluse „city bike“ și pliabilele).
„Piața este atipică pentru că românul e obișnuit să cumpere mountain bike fără să știe de ce face această opțiune. El este interesat să o folosească în parc sau în oraș, deci optează greșit când alege un astfel de model“, spune Andrei Cristescu, administratorul importatorului Perfect Bike.
Spre deosebire însă de acum patru-cinci ani, cumpărătorul este mult mai avizat și mai informat. „Când încep să investească într-o bicicletă, sunt dispuși să cheltuie și mai mulți bani. Se uită la câte viteze are, la greutate, cauciucuri, dar și la marcă“, spune Cristescu. Potrivit acestuia, dacă cineva își cumpără și toate accesoriile necesare, valoarea bicicletei crește cu 25%. Dacă bicicleta este exploatată corect, este necesară o revizie pe an, care nu-l costă pe proprietar mai mult de 100 de lei.
Ce s-a vândut anul acesta
După un an 2010 în care vânzările au stagnat în cazul celor mai mulţi importatori, anul acesta s-au vândut deja biciclete cu preţuri de ordinul miilor de euro. „Piața bicicletelor începe să se miște, și rezultatele ar fi mult mai bune dacă ar exista bike parkuri (parcuri de biciclete). Până și Bulgaria ne-a luat-o înainte: stațiunile care iarna sunt deschise schiului primesc vara bicicliștii“, spune Bogdan Sălcianu, administratorul importatorului Raid Extrem. „La Poiana Brașov este închis și nu se poate urca. La Sinaia, telegondola nu funcționează și, de asemenea, nu se poate urca. Toate acestea sunt piedici pentru bicicliștii din România“, adaugă el.
Potrivit lui Sălcianu, în pofida dezavantajelor infrastructurii, românii încep să participe la competițiile desfășurate în țară, achiziționându-și echipament pe măsură.
12 milioane de biciclete au fost produse, în 2009, în țările Uniunii Europene, însemnând o scădere de un milion de unități față de producția dn 2008
Cele mai scumpe biciclete vândute în lume
- 7-diamond Prețul este de 75.000 de dolari, Bicicleta a fost vândută, în 2005, unui anonim, la Gala Fundației Lance Armstrong. Bicicleta era bătută în diamante (300 de diamante albe și un diamant Gemesi de o carată).
- Aurumania’s Gold Bike Crysta a fost vândută pentru 114.000 de dolari. Bicicleta este placată aproape în totalitate cu aur și decorată cu cristale Swarovski. Șaua este realizată dintr-o piele extrem de fină.
- Trek Yoshitomo Nara Speed Concept Realizată din fibră de carbon, bicicleta a fost vândută cu 200.000 de dolari și a fost creată de artistul japonez Yoshitomo Nara.
- „Butterfly“ Madone a fost vândută cu 500.000 de dolari. Bicicleta a fost realizată în onoarea întoarcerii lui Armstrong în sport.
- Montante Luxury Gold Collection O bicicletă specială pentru femei, acoperită cu aur de 24 de carate și 11.000 de cristale Swarovski costă 46.000 de dolari.