de cumparare a romanilor. In aceasta saptamana se deschide cel de-al doilea hipermarket Carrefour din Bucuresti, situat in complexul comercial Orhideea din cartierul Grozavesti. Peste o saptamana se va deschide primul hipermarket Cora, in zona Pantelimon, tot in Bucuresti. Iar cei doi investitori francezi pregatesc pentru anul viitor deschiderea altor trei magazine de acest tip.
Trei magazine uriase in acest an si cinci in viitorul apropiat pentru un oras precum Capitala, nu pare mult, la aviditatea bucurestenilor de cumparaturi. Din experienta primului hipermarket existent pe piata pana acum, magazinul Carrefour din zona Militari, perspectivele sunt foarte bune. Potrivit studiului Gfk Romania, in primul semestru al anului in curs acest magazin a acaparat 3% din piata de retail din Bucuresti, mai mult decat toate magazinele generale la un loc. „Pastrand proportiile, ne putem astepta, peste un an, sa vedem cota de piata a hipermarketurilor la 9-10% in Bucuresti. In acest moment nu le vedem la nivel de tara, dar anul viitor ar putea avea o cota vizibila”, declara Andi Dumitrescu, director al Gfk Romania.
Este greu de crezut pentru cineva care nu a vazut niciodata un astfel de magazin ca acesta poate vinde cat mii de magazine la un loc, dar este adevarat. Cu putin timp inainte de inceperea scolii, in magazinul Carrefour din Militari greu se putea intra din cauza numarului mare de cumparatori. Acest lucru arata potentialul mare al pietei de gen.
Ce este un hipermarket? Cei doi investitori francezi construiesc magazine care aduc „totul sub acelasi acoperis”, un moto promovat de ambele retele, in magazine fiind de vanzare de la paine si zarzavat, produse alimentare si bunuri de larg consum, pana la carti, imbracaminte, mobilier, aparatura electrocasnica si obiecte de gradinarit. In afara de diversitatea produselor, un alt atu al unui hipermarket este confortul clientului, cu spatii de vanzare moderne, bine iluminate si cu acces direct la raft. Serviciile asigurate de numarul mare de angajati – peste 700 de fiecare magazin – confera o buna calitate a serviciilor.
„Conceptul Carrefour consta in cinci valori principale promovate in beneficiul clientilor: discontul (preturi mici, numeroase promotii), gama foarte larga de produse (peste 55.000), calitatea produselor si in special calitatea deosebita a produselor proaspete fabricate in laboratoarele proprii, serviciile propuse clientilor si, nu in ultimul rand, inovatia (noutatile de pe piata apar imediat in magazinele noastre). De asemenea, in jurul hypermarketului exista de obicei magazine specializate (spre exemplu, la Carrefour Militari exista Bricostore si Mobexpert), toate acestea concentrandu-se intr-un centru comercial care sa satisfaca toate exigentele clientilor”, afirma Francois Oliver, director executiv al Hiproma Romania, compania care detine magazinele Carrefour. „Cel mai important este clientul, acest sistem este facut pentru ca ambianta sa fie cat mai placuta. Vom avea patiserie si panificatie, macelarie si carmangerie proprie, vom aduce peste proaspat din Scandinavia, iar produsele proaspete se vor vinde intr-o zona amenajata ca o piata. Fiecare categorie de clienti va avea acces la o gama de produse, in magazin fiind prezente de la marfuri foarte ieftine, pana la marfuri rafinate de lux”, afirma REgis Mougel, director Cora Romania.
Cei doi competitori, lanturile franceze Carrefour si Cora, se intrec in facilitati pentru cumparatori. Viitorul magazin Carrefour din complexul Orhideea, care se lanseaza in aceasta saptamana, are o locatie excelenta, fiind situat in apropierea zonei centrale a orasului si dispunand de toate tipurile de mijloace de transport. Viitorul magazin Cora mizeaza pe suprafata mai mare de vanzare – de 16.000 mp – si pe numarul mai mare de produse (100.000). Cert este ca in acest moment pe piata este loc pentru ambele retele, cumparatorii romani indreptandu-se din ce in ce mai mult spre aceste forme de comert.
Cora Granitul
Amplasament: zona Pantelimon, Bucuresti
Deschidere oficiala: 1 octombrie 2003
Suprafata construita a complexului: 42.000 mp
Suprafata de vanzare a hipermarketului: 16.000 mp
Suprafata galeriilor comerciale: 12.000 mp
Numarul de magazine in galerie: 70
Numarul de produse in hipermarket: 100.000
Numarul de angajati: 900
Valoarea investitiei: 50 milioane euro
Planuri de viitor: al doilea magazin in constructie in zona Lujerului Militari, tot in Bucuresti si alte terenuri cumparate in Capitala.
Ritmul de expansiune va fi decis dupa experimetarea primului format.
Carrefour Orhideea
Amplasament: zona Basarab, Bucuresti
Deschidere oficiala: 24 septembrie 2003
Suprafata construita a complexului: 30.000 mp
Suprafata de vanzare a hipermarketului: 9.000 mp
Suprafata galeriilor comerciale: 8.000 mp
Numarul de magazine in galerie: 60
Numarul de produse in hipermarket: 55.000
Numarul de angajati: 700
Valoarea investitiei: 25 milioane euro
Planuri de viitor: al treilea magazin in constructie in zona Colentina, in Bucuresti, si al patrulea in constructie la Brasov.
Ritm de expansiune: doua magazine noi pe an.
De ce este 2003 anul hipermarketurilor?
– Nu este o intamplare. Am venit in Romania din 1997, am studiat piata, dar piata nu era destul de matura pentru a deschide, pentru ca un hipermarket pentru a fi rentabil are nevoie de un anume nivel al salariului mediu. Am asteptat sa creasca economia, si apoi am inceput constructia primului magazin, urmata de anuntarea celui de-al doilea. Cora face parte din marile familii de magazine si nu ne vom opri aici”, declara Regis Mougel, director la Cora Romania.
– Planurile noastre de viitor includ orientarea spre orasele cu peste 200.000 de locuitori, cu prioritate Brasov, unde vom deschide un magazin la sfarsitul anului viitor. Programul nostru este de a deschide doua magazine pe an, dupa inaugurarea celui de-al doilea magazin”, afirma Francois Oliver.