Românii au trimis anul trecut 42 de plângeri la Ombudsmanul European, dintr-un total de 2.510 de plângeri primite de această instituţie europeană, relevă cel de-al nouălea raport anual al Ombudsmanului European, prezentat astăzi la Bruxelles.
Într-o conferinţă de presă organizată la sediul Parlamentului European, Ombudsmanul European Nikiforos Diamandouros a declarat că cele mai multe plângeri au fost primite din Spania (361), care este urmată de Germania (308), Polonia (233) şi Belgia (190).
Raportat la populaţie, proporţia cea mai mare de plângeri trimise Ombudsmanului European se înregistrează în Luxemburg (11,6%) şi Cipru (5,2%). În România, această proporţie a fost de 0,4%.
Majoritatea anchetelor iniţiate în anul 2011 (231 de cazuri) au vizat Comisia Europeană (58%), faţă de 219 cazuri în anul 2010. Deoarece Comisia Europeană este principala instituţie a UE care adoptă decizii cu impact direct asupra cetăţenilor UE, este normal ca executivul comunitar să fie principalul obiect al plângerilor. Comisia Europeană este urmată de Oficiul European pentru Selecţia Personalului (EPSO), cu 42 de anchete (comparativ cu 35 în anul 2010).
Parlamentul European (16 cazuri), Consiliul UE (10 cazuri) şi Curtea de Justiţie a UE (3 cazuri) au făcut obiectul plângerilor în 8% dintre cazurile în care Ombudsmanul a iniţiat anchete. Ombudsmanul European poate iniţia anchete doar în ceea ce priveşte activitatea extrajudiciară a Curţii.
În 66% dintre anchetele închise în 2011 (212 cazuri), Ombudsmanul a putut obţine un rezultat pozitiv, întrucât instituţiile vizate au acceptat o soluţie amiabilă, au soluţionat problema în cauză sau au prezentat un răspuns satisfăcător.
Administrarea defectuoasă are loc atunci când o instituţie nu acţionează în conformitate cu legea, nu respectă principiile bunei adminstrări sau atunci când încalcă drepturi fundamentale. Principalele tipuri de presupusă administrare defectuoasă investigate de Ombudsman în 2011 au vizat legalitatea, corectitudinea şi solicitările de informaţii.
Sursa: Agerpres