Piaţa băuturilor răcoritoare carbonatate şi-a încetinit ritmul de creştere faţă de anii anteriori, vånzările avansånd în primele opt luni cu 19,3%, potrivit datelor Nielsen România.
O vară mai puţin caniculară, schimbarea obiceiurilor de consum şi creşterea popularităţii unor noi categorii de băuturi sunt printre principalele motive invocate de specialişti pentru evoluţia moderată înregistrată în acest an de piaţa sucurilor carbonatate. Spre comparaţie, în 2007, piaţa a crescut în valoare cu 32%, arată datele companiei de cercetări Nielsen. Reprezentanţii principalelor companii din industria de profil, Coca-Cola şi Pepsi, spun că asistăm, în primul rånd, la o încetinire a ritmului de creştere al pieţei faţă de anii precedenţi, şi apoi la o diminuare a ponderii ocupate în piaţă de sucurile acidulate în favoarea celor plate, precum sucurile de fructe şi ice-tea, cel mai dinamic segment al băuturilor răcoritoare, cu o creştere medie anuală de 63%, potrivit datelor PepsiCo. În acest context, Mădălin Simion, brand manager Biborţeni, spune că, odată cu creşterea veniturilor, romånii tind să aleagă un stil de viaţă mai sănătos, schimbåndu-şi obiceiurile de consum.
Aromele de cola fac legea pe piaţă
Cu toate acestea, studiile arată că, în continuare, sucurile carbonatate domină consumul autohton. Potrivit Nielsen, în primele opt luni din 2008, aceste băuturi au avut cea mai mare pondere, atåt în valoare (68%), cåt şi în volum (77%), în segmentul de băuturi răcoritoare (ce include sucuri carbonatate, still drinks, nectar, juice, ice tea). „În Romånia, se consumă un miliard de litri de băuturi răcoritoare carbonatate şi circa 350 de milioane de litri de băuturi răcoritoare plate. Raportul este 10 la 3 faţă de alte ţări europene, unde consumul băuturilor plate l-a depăşit pe cel de carbonatate“, spune Mădălin Simion.
În ansamblu, Nielsen estimează că vånzările din retail ale băuturilor răcoritoare carbonatate au înregistrat, în primele opt luni ale anului, un avans de 10,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, pånă la 790 de mii de hectolitri. În valoare, vånzările acestor produse au înregistrat un avans mai mare, de circa 19,3%, ajungånd la suma de 404 milioane de euro. În această perioadă, în topul vånzărilor de băuturi răcoritoare carbonatate, atåt în valoare, cåt şi în volum, se află, potrivit studiului, brandul Coca-Cola, urmat de Fanta, Pepsi, Frutty Fresh şi Adria, vånzările celor cinci mărci cumulånd, în valoare, 76,7% din piaţă.
În ceea ce priveşte aromele preferate, romånii sunt destul de conservatori. Cele mai cumpărate băuturi răcoritoare carbonatate sunt cu aromă cola, 40,51%, urmate de cele cu aromă de portocală, 20,31% şi de lămåie, 9,62%. Romånii cumpără sucuri carbonatate în special din magazinele alimentare, sector din retail ce deţine o pondere de 70,33% din totalul vånzărilor. Însă, în ultimii doi ani, ponderea alimentarelor a scăzut cu aproape cinci procente în favoarea comerţului în hipermarketuri şi a celui din staţiile de carburanţi. Iar, pe viitor, tendinţele vor favoriza comerţul din centrele comerciale tip hipermarket.
Criza lasă rece consumul de băuturi răcoritoare
Piaţa locală a băuturilor răcoritoare carbonatate şi plate este estimată în prezent la aproximativ 1,2 miliarde de euro. „Chiar dacă segmentul sucurilor carbonatate domină piaţa, tendinţa de scădere a ritmului de creştere va continua şi în următorii ani şi este generată de mişcarea globală pentru un stil de viaţă mai sănătos“, explică Eusediu Margasoiu, managing partner al companiei de consultanţă de business The Network şi fost director de marketing al QAB Romånia.
El spune că, în următorii ani, vom asista la creşteri sub 5%, în timp ce băuturile răcoritoare necarbonatate şi apa vor înregistra creşteri de două cifre. „Dar chiar şi în cazul sucurilor şi al icetea-ului nu vom mai asista la dublarea pieţei de la un an la altul“, adaugă Margasoiu. Pe de altă parte, el este de părere că actuala criză de la nivel internaţional nu va afecta industria de soft drinks, deoarece structura consumului în Romånia nu este atåt de complexă, iar acest tip de produse răspunde unor nevoi primare ale cumpărătorilor. Totuşi, pe segmentul soft drinks efectele crizei ar putea fi vizibile anul viitor, cånd este de aşteptat ca multinaţionalele să îngheţe bugetele în funcţie de evoluţia pieţei. „Dacă după primul trimestru al anului următor vånzările vor fi în acord cu planurile companiei, aceasta va alege să dezlege bugetele; în caz contrar, putem asista la tăieri semnificative de bugete“, conchide Margasoiu.
«În următorii ani, vom asista la creşteri sub 5% pe segmentul băuturilor carbonatate.»
Eusediu Margasoiu, managing partner The Network
VENITURI CONSISTENTE PENTRU MULTINAŢIONALE
DINAMICĂ Piaţa romånească rămåne în continuare atractivă pentru marii producători din industria băuturilor răcoritoare. Datele raportate de Pepsi Americas arată că, pe plan local, compania şi-a crescut în volum, vånzările de băuturi răcoritoare carbonatate, cu 16%, iar pe cele ale băuturilor necarbonatate cu 8%, în primul semestru al acestui an.
REDUCERE Nu acelaşi lucru se poate spune despre Statele Unite unde, în trimestrul al doilea al acestui an, vånzările nete au scăzut cu 1%, la 917,2 milioane de dolari, ca urmare a reducerii volumului cu 5,4%. În schimb, în aceeaşi perioadă, vånzările nete realizate de Pepsi Americas în Europa Centrală şi de Est au urcat cu 73%, la 359 de milioane de dolari, achiziţiile avånd o contribuţie de 50 de puncte procentuale la acest avans, conform datelor companiei.
INVESTIŢIE Îmbuteliatorul Pepsi pe piaţa locală va investi peste 100 de milioane de dolari într-o fabrică ce va fi amplasată în zona Militari din Bucureşti, termenul de finalizare fiind 2010-2011.
MIZĂ Odată cu publicarea datelor financiare pentru trimestrul al doilea la nivel global, Coca-Cola Company a menţionat Europa de Est printre regiunile unde s-au realizat vånzări ridicate. Sistemul Coca-Cola pe piaţa locală este format din Coca-Cola Romånia, reprezentantul The Coca-Cola Company (care deţine mărcile companiei şi produce concentrate), şi partenerul său îmbuteliator Coca-Cola Hellenic Bottling Company (Coca-Cola HBC), care produce, distribuie şi vinde produsele sub licenţă. Coca-Cola Hellenic activează în 28 de ţări, Romånia fiind a treia piaţă de desfacere după volumul vånzărilor.