Lui Victor, un tânăr de 30 de ani care este director de dezvoltare într-o multinaţională, îi place să bea „măcar un energizant pe zi“, la birou, în loc de cafea, dar şi în timpul lui liber, când merge să joace tenis, pentru că simte că „îl ţine în priză“. Cum nu este căsătorit, obişnuieşte să-şi petreacă cel puţin o seară din săptămână în cluburi, unde alege „combinaţia între votcă sau whisky şi energizant“. Şi chiar pe această „combinaţie“ se construiesc, în principal, şi planurile de afaceri ale comercianţilor de profil, HoReCa (cluburi, baruri, hoteluri, restaurante, cafenele) find principalul lor canal de vânzare. „O noapte albă, indiferent că e de distracţie sau de muncă, înseamnă, nu doar pentru mine, ci pentru mulţi, şi câteva doze de energizant“, spune Victor. Iată deci un prim motiv pentru care, în ultimul an, două noi mărci de energizante şi-au făcut intrarea pe piaţa locală – Adrenaline (de la PepsiCo) şi Monster, cea mai populară băutură energizantă din Statele Unite. (În paranteză fie spus, Monster, care se vinde şi la noi din toamna anului 2011, prin distribuitorul EQ Motorsport Management, face, în prezent, obiectul unor investigaţii ample în SUA, întrucât se presupune că cinci decese ar putea fi asociate cu consumul ei). Apoi, şi dinamica pieţei e încurajatoare: „Piaţa locală de băuturi energizante înregistrează un consum per capita la un nivel încă foarte scăzut, dar cu cea mai mare creştere agregată în ultimii ani în cadrul LRB – liquid refreshment beverages“, explică Jeanina David, brand manager CSD Flavors al PepsiCo România.
Concret, dacă în anul 2003, românii au consumat 1,3 milioane de litri de lichid energizant (circa 0,05 litri pe cap de locuitor), anul trecut, consumul crescuse până la 14,7 milioane de litri, conform datelor companiei de cercetare Canadean, citate de David. Ce urmăreşte, în esenţă, PepsiCo e ca energizantul Adrenaline, lansat în aprilie 2012 pe piaţa românească, să ajungă să sufle în ceafa Red Bull, care domină (valoric) autoritar piaţa locală şi mondială.
De altfel, piaţa energizantelor – estimată, azi, la 60 -70 mil. euro, luând în calcul un preţ de aproape cinci euro pentru un litru de energizant – a fost deschisă în România chiar de austriecii de la Red Bull, în 1996 (distribuit atunci de BDG). Primul competitor puternic a venit abia după cinci ani: e vorba de Burn, marcă a Coca-Cola (România fiind cea de-a patra piaţă a Burn, după Noua Zeelandă, Australia şi Anglia). Între timp, şi-a făcut loc în piaţă şi în rafturi şi Rienergy (European Drinks), Hell (Candy Globe), Golden Horse (Rio Bucovina), New Force şi Big Party (Dacardi Impex) sau Tiger (Tymbark). În total, vorbim de o piaţă pe care, în prezent, şi-o împart aproape 100 de produse – branduri consacrate sau mărci proprii ale retailerilor.
Acum, spun cercetările Nielsen, Red Bull – cu afaceri de 48,7 mil. lei (aproximativ 10,7 mil. euro) – e lider de piaţă ca valoare a vânzărilor, dar îi suflă în ceafă, nu Burn, Rienergy sau Hell, mărcile care oscilau în trecut între locurile 2, 3 şi 4, ci – atenţie! – mărcile private ale retailerilor. Ba chiar, în termeni de volum, private labels au depăşit Red Bull, în perioada octombrie 2011 – septembrie 2012, și au devenit cele mai vândute energizante, conform datelor Nielsen. Explicaţia: prețurile acestora, care sunt cu până 20% mai mici decât ale producătorilor care vând sub brand propriu, fac să pălească argumente precum lipsa lor de notorietate ori impresia că ar o calitate mai slabă.
„Ponderea vânzărilor de energizante în categoria băuturi este, deocamdată, foarte mică, de 1,35%“, spune Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour, explicând că, în cazul celor două mărci proprii de energizante (Carrefour şi Carrefour Discount), vânzările „au rămas relativ constante faţă de anul trecut“. Mai departe, inclusiv „occidentalizarea“ stilului de viaţă (mai multe restaurante fast food, lipsa mişcării, stresul zilnic) va fi un stimulent de creştere.
14,7 Consumul, în mil. de litri, de lichid energizant, anul trecut în România, conform datelor Canadean, de peste 11 ori mai mare decât în 2003
4,8 Consumul global de băuturi energizante, în mld. litri, conform Zenith International, în creştere cu 14%, comparativ cu 2011.