România ocupă a doua poziţie în Europa, după Turcia, din punct de vedere al creşterii, dar şi al potenţialului de creştere al consumului de mâncare şi băutură din restaurante, unităţi fast-food, cafenele, ceainării şi gelaterii, conform unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
Proprietarii de restaurante şi cafenele din România sunt cei mai câştigaţi de pe urma avansului salariilor de peste 10% pe an de care s-au bucurat românii. Evoluţia economică pozitivă a României a condus la creşterea acestei pieţe.
În Europa, anul trecut au fost cheltuiți echivalentul a 796 mld. euro pe mâncare şi băutură, în condițiile în care ritmul mediu de creștere al acestui sector din ultimul deceniu a fost de 4,2% pe an. Pentru următorii 10 ani (2017-2026), consultanții Cushman & Wakefield estimează un ritm mediu de creștere de 4,9% pe an.
Spania, Marea Britanie, Italia, Germania și Franța au fost cele mai mari cinci piețe pe sectorul mâncare şi băutură în 2016, în condițiile în care în Spania, liderul pieței de profil la nivel european, s-a consumat de 120 miliarde euro, reprezentând 15% din consumul la nivel european.
„Dacă în urmă cu câțiva ani, obișnuiam să cumpărăm haine din oraș sau mall și să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online și să ieșim pentru a lua masa în oraș sau la mall”, a declart Cristi Moga, Research Consultant în cadrul Cushman & Wakefield Echinox.
Cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de restaurante şi cafenele, întinse pe o suprafață închiriabilă de peste 40.000 de metri pătrați, reprezentând circa 6% din suprafața închiriabilă a centrelor comerciale analizate, potrivit datelor centralizate de Cushman & Wakefield Echinox.
În ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atenție tot mai mare zonei de food-court a centrelor comerciale, căutând să îmbine spațiile pentru servirea mesei cu cele de leisure si entertainment.