Românii care au mașini mai vechi de 15 ani ar putea plăti o nouă taxă. Totul este prevăzut în PNRR
Planul Național de Redresare și Reziliență pe care România l-a trimis Comisiei Europene prevede un nou sistem de taxare. Acesta va afecta mulți români, având în vedere că PNRR arată nevoia de a înlocui maşinile poluante cu unele cu emisii reduse sau electrice.
Potrivit PNRR, românii care au mașini mai vechi de 15 ani riscă să fie taxați sau să nu mai poată să înmatriculeze vehiculele respective.
Alin Tănase, de la Greenpeace, este de părere că vom avea parte de o schimbare în ceea ce privește sistemul de taxare al acestor mașini.
„Poate nu va fi numită taxă, poate va fi numită altfel. Din sursele pe care le am eu, se doreşte ca taxa să ia în calcul şi emisiile de CO2 ale maşinii respective. Mai mult, sunt unii care spun că trebuie să diferenţiem în funcţie de cât mergi. Deci vom avea parte de o schimbare, fie că vom plăti o rovinietă mai scumpă, un impozit mai mare sau, la pompă, preţul benzinei sau al motorinei va fi mai mare. Una din variantele astea sau o combinaţie între ele”, spune acesta.
Ce spune ministru Mediului
Tánczos Barna, ministrul Mediului, spune că măsura de reducere a numărului de mașini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR după mai multe negocieri cu Comisia Europeană.
„Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia. A fost o recomandare a comisiei. Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp vom veni cu o propunere”, spune acesta.
Potrivit PNRR, românii sunt încurajaţi să cumpere maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile „verzi”, inclusiv prin Programul Rabla, prin creşterea primelor de casare. 6.500 de staţii noi de încărcare pentru maşini electrice ar urma să apară în următorii 5 ani, astfel încât să ajungem la o creştere de 100% a cotei maşinilor nepoluante din totalul parcului auto.
Cu toate acestea, numărul maşinilor noi înmatriculate este în scădere, în timp ce înmatriculările de vehicule rulate au crescut cu aproape 8%.
Multe mașini au probleme tehnice
Mulți români cumpără autovehicule din străinătate, la prețuri mai mici. Pe lângă faptul că mașinile respective poluează, acestea au și probleme tehnice care nu sunt mereu menționate de vânzători.
„Probleme care pot afecta siguranţa circulaţiei, şi aici mă refer în principal la partea de accidente, la partea de avarii reparate prost şi la kilometraj modificat. Poţi să ai un kilometraj modificat, astfel încât să sari peste o revizie majoră a motorului, însemnând un lanţ de distribuţie care se poate rupe în timp ce mergi în trafic şi de aici o grămadă de probleme, pe lângă neplăcerea de a rămâne blocat în trafic”, spune Răzvan Paul, reprezentantul unui site de verificări auto.
Sursă foto: Dreamstime