”Operatorul Cyprus Airways îşi va înceta activitatea”, a anunțat Guvernul de la Nicosia, după ce Comisia Europeană a stabilit că a primit ilegal ajutor de stat, reuşind astfel să evite falimentul. Drept urmare, ”o companie privată din România poartă discuții cu oficialii ciprioți pentru a proteja pasagerii afectați”. Potrivit anunțului făcut de ministru cipriot de Finanțe, Harris Georgiades, în următoarea perioadă va fi numit un administrator al companiei şi licenţa de operare va fi revocată.
În acest context, Blue Air, prima companie de smart flying din Romania, a anunțat marți introducerea a două noi curse regulate: aeronavele companiei vor conecta zilnic Larnaca de Atena, iar ruta Larnaca – Salonic se va opera de trei ori pe săptămână, începand cu 19 ianuarie 2015. Biletele de avion sunt disponibile la tarife începând de la 32,90 euro pe segment pentru zborurile cu plecare din Larnaca. Pentru zborurile cu plecare din Atena sunt disponibile de la 42,90 euro pe segment, iar cele cu plecare din Salonic se pot achiziționa de la 29,90 euro pe segment.
”Aceste două noi rute inaugurează a doua bază operațională externă a Blue Air, după ce anul trecut am inaugurat baza operațională din Italia, respectiv Torino (Caselle). Baza din Larnaca vine ca o completare atât pentru cursa București – Larnaca, precum și ca o soluție pentru pasagerii care foloseau aceste două rute operate de Cyprus Airways”, a declarat Gheorghe Răcaru, director general Blue Air.
Vinerea trecută, Comisia Europeană a cerut Cyprus Airways să ramburseze peste 100 milioane de euro (118 milioane de dolari) din ajutorul primit de la Executivul cipriot. Guvernul, care deţine 93% din Cyprus Airways, a anunţat anul trecut că este în căutarea unui investitor strategic pentru a menţine compania pe linia de plutire, după pierderile masive înregistrate în ultimii ani.
Cyprus Airways este compania naţională a Republicii Cipru. Înfiinţată în 1947, Cyprus Airways are peste 500 de angajaţi şi operează 6 aeronave Airbus 320 către 19 destinaţii în Europa şi Orientul Apropiat. Compania are încheiate parteneriate cu mai mulți operatori aerieni, printre care şi Tarom.
În vara anului trecut, Gheorghe Răcaru, director general al Blue Air, a explicat într-un interviu acordat CAPITAL că „Ei (ciprioții – n.r.) au niște probleme acolo. În primul rând, este o investigație din partea Uniunii Europene pentrul că guvernul a făcut o majorare de capital, prin 2008-2009, de peste 30 milioane de euro. Și a mai dat un ajutor pentru restructurare de aproximativ 70 milioane de euro, lucru pe care Comisia Europeană l-a considerat ca ajutor de stat. În septembrie se vor pronunța, iar dacă se decide că a fost ajutor de stat, compania este obligată să returneze banii guvernului, lucru imposibil de făcut. Drept urmare, intră în faliment“.
Tot anul trecut, managerul Blue Air spunea că vrea să cumpere Cyprus Airways, împreună cu fondul de investiţii Renaissance Capital, deţinut de grupul rus Onexim, controlat de omul de afaceri Mikhail Prokhorov. Mai mult, Răcaru a susținut că șansele să cumpere sunt destul de mari.