Românii care lucrează pentru Maserati şi Tesla

Înscrierea la o şcoală profesională este o alegere inspirată în zilele noastre, tinerii având asigurat practic un loc de muncă la finalizarea studiilor, dar şi posibilitatea de a lucra oriunde în lume

Şcolile profesionale au revenit în prim-plan, iar printre cele mai căutate meserii sunt cele care au legătură cu domeniul auto. În ţara noastră sunt aproape 36.000 de elevi la şcoli profesionale, iar cei mai  mulţi învaţă să devină mecanici auto sau confecţioneri textile. Nu e de mirare, având în vedere că ţara noastră a devenit, în ultimii ani, un jucător regional de anvergură în industria auto. Pe lângă cei 13.000 de salariaţi ai Dacia şi cei 2.500 ai Ford, aproximativ 200.000 de oameni lucrează în producţia de componente auto. Peste 600 de companii activează în sectorul de componente, contribuind cu două treimi la cifra totală a afacerilor auto.

Una dintre aceste companii este Draxlmaier. Nemţii au deschis prima fabrica în ţara noastră, la Piteşti, în anul 1993. Datorită forţei de muncă înalt calificate la costuri relativ mici, aceştia au ajuns să deţină în prezent centre în Timişoara, Braşov, Satu Mare şi Hunedoara. 

Cea mai recentă investiţie Draxlmaier, de 50 milioane de euro, a fost făcută în judeţul Braşov, unde nemţii au trei locaţii, două în Codlea şi una în Ghimbav. Pe lângă fabrica din Codlea, care există de 12 ani, şi în care lucrează 1.000 de angajaţi, nemţii au mai ridicat două hale de 25.000 metri pătraţi unde vor lucra alţi 500 de oameni. Cei mai mulţi angajaţi Draxl­maier din judeţul Braşov sunt din Codlea, în jur de 40%, iar restul din zone precum Zărneşti şi oraşul Braşov. Pentru companie lucrează şi trei germani. Noii angajaţi vor asambla borduri, console centrale şi uşi pentru constructori precum BMW, Maserati, Daimler, Volkswagen, Tesla, Cadillac etc.

Grupul Draxlmaier asamblează componente pentru 100 de modele de maşini, iar la Braşov sunt 28 dintre acestea.
„Pentru 13 modele furnizăm doar piese de schimb, deoarece acestea au ieşit din producţie“, precizează Marius Şurani, directorul general. „Ciclul de viaţă al unui automobil este de 6-7 ani. Durează între 1 şi 3 ani de la concept şi până la fabricaţie. După ce maşina nu se mai fabrică, noi avem obligaţia de a livra piese timp de 15 ani, iar în cazul unor mărci precum May­bach, timp de 40 de ani“, a adăugat Şurani. Compania asamblează la Braşov 300 de piese şi livrează 40.000 de unităţi pe săptămână. De ce au ales nemţii să investească în continuare în ţara noastră şi nu în Slovacia sau Polonia, ţări mult mai apropiate de ei şi cu infrastructură mult mai bună? Motivul este simplu: „avantajul este know-how-ul pe care îl deţinem. Suntem aici de 20 de ani, avem oameni specializaţi. Este mult mai uşor să clădeşti pe o bază existentă, decât să faci totul de la început. Evident că ar fi fost mai uşor să meargă în Polonia, dar au ales Braşovul deoarece exista deja nucleul de oameni, experienţa şi tot acest ansamblu: şcoală, universitate“, explică Şurani, care lucrează la Draxlmaier din 1994, fiind director general din 2006.

Diplome recunoscute național și internațional

Draxlmaier, alături de alte companii germane precum Continental, Schaef­fler, Stabilus, Preh, Rege au pus bazele şcolii profesionale germane Kronstadt. Tinerii se pot specializa aici în diferite meserii precum prelucrător piele, matriţer, electrician, iar practica se face la locul de muncă.

Astfel, în primul an de studiu teoria reprezintă 80%, iar practica 20%, în al doilea an proporţia este 60% practică, 40% teorie, pentru ca, în ultimul an, practica să reprezinte 75%, iar teoria 25%. Elevii care urmează cursurile unei şcoli profesionale cu o durată de trei ani primesc din partea statului român câte 200 de lei. În plus, unii dintre ei primesc bursă sau tichete de masă în valoare de 120 de lei chiar de la firma la care fac practică. La şcoala germană, elevii primesc 400 de lei, au prioritate la angajare după absolvire, au transport și masă asigurate pe perioada practicii, iar diploma este recunoscută naţional şi internaţional.  „Anul trecut a absolvit prima generaţie a şcolii profesionale germane Kronstadt, iar 94% s-au angajat la fabrica Draxlmaier, restul alegând să îşi continue studiile“, a declarat Şurani.

În ceea ce priveşte învăţământul superior, Draxlmaier colaborează cu Universitatea Transilvania din Braşov, unde recent a fost introdus un program de Master denumit „Ingineria avansată a proceselor de fabricaţie“. Viitorii absolvenţi ai acestui Master vor lucra la centrul de cercetare şi dezvoltare din Ghimbav, potrivit lui Şurani. Dintre cei 55.000 de angajaţi Draxlmaier la nivel global, 15.000 lucrează în ţara noastră, iar suma investită de companie în România, de la început şi până în prezent, se apropie de un miliard de euro.

Se deschid fabrici noi

Dovadă că ţara noastră este atrăgătoare pentru producătorii auto stau recentele inaugurări de fabrici.  Federal-Mogul Motorparts, divizie a Federal-Mogul Holdings Corporation, lider mondial în producerea de tehnologii pentru sectorul auto, a anunţat deschiderea unei noi unităţi de producţie la Ploieşti. Aceasta va aproviziona constructorii de autovehicule din Europa cu ansambluri și componente pentru ștergătoare auto. Noua unitate de producție va funcționa în sinergie cu fabrica de sisteme de frânare deținută deja de Federal-Mogul la Ploiești. Fabrica va avea aproximativ 300 de angajați până în anul 2016, campusul din Ploiești ajungând astfel la un număr de 600 angajați. În noiembrie 2014, Federal-Mogul a deschis un birou în București unde, în acest moment, lucrează aproximativ 100 persoane.

O altă fabrică de componente auto va fi inaugurată anul acesta la Brăila. Este vorba de o investiţie de 24 milioane de euro a japonezilor de la Yazaki. Vor fi create 1.500 locuri de muncă. Yazaki este prezentă în 44 ţări şi are peste 250.000 de angajaţi în Asia, Africa, SUA şi Europa. De asemenea, compania americană Inteva Products va deschide, în incinta fostului hypermarket PIC din Oradea, o fabrică de componente pentru sisteme de acoperişuri auto furnizate, în principal, clienţilor din Europa. Compania va angaja 200 de persoane. Grupul Inteva mai deţine o fabrică cu 300 de angajaţi la Salonta, achiziţionată în 2011 de la ArvinMeritor. Şi producătorul suedez Autoliv a anunţat de curând extinderea fabricii de volane de la Sfântu Gheorghe, din judeţul Covasna. Nu în ultimul rând, nemţii de la Bosch au inaugurat la Cluj un nou centru de IT. Bosch oferă oportunități de practică pentru studenți și suport pentru proiectele de diplomă de licență și doctorat în domeniile sale de activitate. Grupul Bosch este prezent în România de 20 de ani şi are peste 2.400 de angajaţi în cele patru entităţi prezente în țară. Printre cei mai mari producători de com­ponente auto din România, se numără Continental, Autoliv, Schaeffler,Takata Petri, SEWS, Bosch, TRW Automotive Safety Systems, Leoni Wiring Systems Rom, Delphi Packard România.

Ajutor de stat

La sfârșitul anului trecut, Guvernul a avizat o schemă de ajutor de stat pentru companii valabilă până în anul 2020, cu un buget total de 2,7 miliarde lei (600 milioane euro). Bugetul maxim anual este de 450 mil. lei (100 mil. euro). Pentru prima sesiune de înregistrare a cererilor de acord a fost alocat un buget de 200 milioane lei. Plata ajutoarelor se va realiza în perioada 2015-2023. Ministerul Finanţelor estimează că vor beneficia de aceste finanţări 150 de companii.